Siirry sisältöön
Mitä oireita ovulaatioon voi liittyä?
ID 246866
Voiko rinnat kipeytyä ovulaatiopäivänä/jo 2 viikkoa ennen kuin kuukautisteni pitäisi alkaa? Onko myös normaalia, jos ovulaatiopäivänä tuntuu hieman heikotusta (todella vähän)? Ja mistä voisi johtua, että kuukautisteni loppumisesta saakka olen tuntenut ihan pientä kipua alavatsassani? Olen varannut ajan gynekologille, mutta aika on vasta kuun viimeisenä päivänä, niin piinaavaa tämä odottaminen. Kipu on siis ollut päivittäistä kuukautisteni loputtua, ja hyvin hyvin HYVIN hentoa. Tätä kirjoittaessani kuukautisteni loppumisesta on hieman päälle viikko aikaa.

Asiantuntija vastaa
22.03.2021 klo 13:27 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Pohdit viestissäsi rintojen arkuutta ja heikottavaa oloa arvioidun ovulaation aikaan ja kysyt myös mistä jatkuva kipu alavatsassa voisi johtua.
On tavallista, että rinnat voivat olla arat ovulaation aikaan tai sen jälkeen. Ovulaatioon voi liittyä myös nipistävää kipua alavatsassa. Tavallisesti kipu tuntuu alavatsassa toispuoleisesti vuorokuukausin jommallakummalla puolen munasarjoja. Ovulaation ajankohta vaihtelee kuukautiskierron mukaan ja useimmilla kuukautiskierto vaihteleekin muutamien päivien, joskus jopa viikkojen puitteissa. Tämän takia ovulaation ajankohtaa voi olla vaikea arvioida. Nuorena ovulaatio voi tapahtua myös muulloin kuin kuukautiskierron puolivälissä. Täältä voit lukea lisää ovulaatiosta.
Heikottava olo voi puolestaan johtua monesta eri tekijästä. Heikotusta voivat aiheuttaa mm. muutokset hormonitasapainossa, verensokerin vaihtelussa tai verenpaineessa. Ovulaation aikaan elimistössä hormonitasot  nousevat ja tästä voi joillekin aiheutua pahoinvointia.
Kerrot, että kuukautisten jälkeen sinulla on ollut jatkuvaa kipua alavatsalla ja olet varannut ajan gynekologille. Tilanteestasi sen enempää tietämättä en lähtisi arvailemaan mistä kertomasi lievä kipu voi johtua. Odota rauhassa, että pääset gynekologin vastaanotolle. Mikäli kipu kovenee tai huomaat muutoksia olotilassasi, ole yhteydessä terveydenhuoltoon. Kyse voi olla myös tulehduksesta, joka kannattaa hoitaa.  Täältä voit lukea lisää siitä, miten pääsee lääkäriin.
Mikäli asia painaa mieltäsi kovasti, voit tulla myös juttelemaan aiheesta seksuaalineuvontachattiimme.