Siirry sisältöön
Mistä voi johtua patti alapäässä?
ID 234939
Hei oon 15-v tyttö ja mulla on tullut alapäähän semmonen patti. En ole ollut yhdynnässä tms. eli tämä ei voi johtua siitä. Ahdistaa ja auttakaa pian, koska en ikimaailmassa uskalla kertoa kenellekään… nolottaa

Asiantuntija vastaa
19.11.2020 klo 15:23 , Väestöliitto
Hei ja kiitos viestistä!
Loistavaa, että otat yhteyttä ja pyydät apua, kun sinua ahdistaa – nolottamisesta huolimatta. Jos omat ajatukset jäävät kiertämään kehää, on viisasta pyytää itselle apua ja siten päästä asiassa eteenpäin.
Valitettavasti ilman tarkempia tietoja on vaikea ottaa täsmällisesti kantaa siihen, mistä kertomasi patti johtuu. Seksitaudista ei kuitenkaan voi olla kyse, jos sinulla ei ole ollut seksiä.
Alapäähän voi tulla esimerkiksi finnejä, jotka tuntuvat usein kipeinä patteina. Myös häpyhuulen rauhanen (bartholinin rauhaset) voi tulehtua ja oireilla aluksi pelkkänä pattina. Myös muita selityksiä patille voi löytyä, mutta arvailemaan ei kannata lähteä, sillä pelkkä sairauksien luetteleminen ilman parempaa tietoa, aiheuttaa helposti myös huolta ja ahdistusta.
On tosi tavallista, että sukuelimiin liittyvät vaiva nolottavat. Ne ovat kuitenkin varsin tavallisia, lääkärit ja hoitohenkilökunta auttavat ihmisiä päivittäin niihin liittyvissä pulmissa. Käytännössä ne ovat asioita asioiden joukossa, vaikka oireet ovat sukuelinten alueella.
Jos kyse on finnistä, niin patin pitäisi alkaa parantua viikon kuluessa. Sen ajan voit siis seurata pattia, ellei se kipeydy hurjasti, tai sinulle nouse kuume. Jos oireet pahenevat, niin silloin kannattaa hakeutua lääkärin, niin pian kuin ajan sinne saa. Alla olevasta vihreästä linkkilaatikosta voit lukea ohjeet lääkäriajan varaamiseen.
Voisitko ottaa asian puheeksi huoltajien tai kouluterveydenhoitajan kanssa? He luultavasti ymmärtävät asian ja haluavat auttaa sinua. Voit tulla keskustelemaan asiasta myös seksuaalineuvontachatiimme tai gynekologin chatiin. Palaa tarvittaessa asiaan.