Siirry sisältöön
Mistä johtuvat virtsatietulehdusmaiset oireet ennen kuukautisia?
ID 276687
Moi! Mistä voisi johtua, että lähestulkoon joka kuukausi noin viikko ennen kuukautisteni alkamista minulle tulee virtsatulehdusmaisia oireita? Minulla tulee hyvin usein myös hiivatulehdusmaisia oireita, mutta kävin hiljattain gynekologilla toisesta syystä ja kysyin asiasta ja hän sanoi että se on täysin normaalia eikä kyse suinkaan ole hiivatulehduksesta vaikka oireet sitä muistuttavatkin. Mutta nuo virtsatulehdusmaiset oireet ovat jääneet vaivaamaan minua, enkä tajunnut gynekologilta silloin kysyä asiasta… Enkä tiedä olisiko hän osannut edes sen tarkemmin kertoa mistä se voisi johtua. Mutta nämä kyseiset virtsatulehdusmaiset oireet ovat muun muassa sellaisia, että kun käyn pissalla, jää ikäänkuin semmoinen tunne kuinka kaikki ei olisi tullut kerralla/jää vielä hyvin epämukava pissahätämäinen tunne, mutta mitään ei tule ulos. Tai jos tulee, niin korkeintaan pari tippaa… Sitten nousen vessasta ja se ärsyttävä tunne jää vaivaamaan, ja sitten on pakko mennä taas vessaan ja yleensä tällöin ne “loput” tulevat joko tippa kerrallaan tai kaikki loput kerrallaan, ja se polttelee/sattuu. Virtsassa ei kuitenkaan näy verta tai mitään muuta. Oireet loppuvat aina lähestulkoon heti kun kuukautiseni alkavat, eikä niitä näy kuukautisten jälkeen kun vasta taas viikko ennen seuraavien kuukautisten alkua. Eikä tätä tapahdu välttämättä joka kuukausi, mutta lähestulkoon aina. Eipä tästä minulle muuta haittaa tai vaivaa ole kuin se, että aina se kuukautisteni alkua edeltävä viikko on melko tukala näiden oireiden takia…

Asiantuntija vastaa
05.05.2022 klo 16:46 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos kysymyksestäsi!
Virtsaamiseen liittyvissä oireissa voi olla taustalla monenlaisia syitä. Virtsatietulehduksen tai muiden tulehdustilojen lisäksi tihentynyttä virtsaamisen tarvetta voivat aiheuttaa muun muassa runsas nesteiden nauttiminen, kofeiini, seksitaudit, jotkin lääkeaineet, sekä lantiopohjan lihasten löysyys. Virtsaamisen tarve voi liittyä myös psyykkisiin syihin, kuten jännitykseen tai stressiin. Jos oireet tuntuvat haittaavan päivittäistä elämää, kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle selvittämään oireiden syy. Laboratoriokokeilla ja lääkärin haastattelulla voidaan selvittää oireiden aiheuttaja, sekä siihen sopivat hoitokeinot. Syystä riippuen hoitokeinoja voivat olla esimerkiksi lääkehoito, elintapamuutokset (kuten saadun kofeiinin määrän rajaaminen), sekä lantionpohjalihasten treenaaminen. Omaolo-palvelusta löytyy virtsatietulehduksen oirearvio. Kyselyn tekemällä voi saada suuntaa antavan arvion siitä, voiko omissa oireissa olla kyse virtsatieinfektiosta, ja omahoito-ohjeita, tai neuvoja vastaanotolle hakeutumiseksi. Oirearvion löydät täältä.
Virtsaamiseen liittyvät oireet voivat olla myös gynekologisia epätyypillisiä oireita. Jos tuntuu, että kuukautisiin liittyy epätyypillisiä oireita, voi olla hyvä seurata ja kirjata oireita tietoisesti. Tämä voi helpottaa myös lääkärin vastaanotolla, kun osaa kertoa kuukautisiin liittyvistä oireistaan mahdollisimman tarkasti. Tietojen perusteella lääkäri voi osata esimerkiksi tutkia gynekologisen sairauden mahdollisuutta tarkemmin. Gynekologinen potilasjärjestö Korento ry:llä on Moona oirepäiväkirja-mobiilisovellus kuukautiskierron ja siihen liittyvien oireiden kirjaamiseen. Sovelluksen löydät täältä.
Jos keholliset oireet ja kuukautiset mietityttävät, olet lämpimästi tervetullut juttelemaan asiasta tarkemmin meidän seksuaalineuvonnan chattiin.