Siirry sisältöön
Mistä epäsäännölliset kuukautiset johtuvat?
ID 240585
Moi, mietin paljon tässä omaa kuukautiskiertoani. Kuukautiskiertoni on erittäin epäsäännöllinen joka eniten ärsyttää koska en ikinä oikein ole varma milloin ne sitten alkavat. Myös kuukautiskiertoni on erittäin pitkä eli yli 35 vuorokautta joka ei kai ole ihan normaalia? Mistä tämä voisi johtua ja miten voisin saada parhaiten kuukautiseni säännöllisiksi? säänöllisiksi saaminen olisi myös todella paljon helpompaa seksuaalisen elämän kanssa sillä kun kuukautiseni heittävät vähän väliä niin etten ala heti epäilemään raskautta vaikka en kuitenkaan olisi.

Asiantuntija vastaa
12.01.2021 klo 09:28 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi kuukautiskiertoasi, ja kerrot sen olevan epäsäännöllinen. Kerrot kierron olevan yli 35 päivää. Viestissäsi ei käy ilmi ikäsi eikä se, kuinka pitkään sinulla on ollut kuukautiset tai että ovatko kuukautiset aina olleet epäsäännölliset. Mikäli kuukautiset ovat vasta hiljattain alkaneet, en olisi huolissani kierron pituudesta. Mikäli sinulla on ollut kuukautiset jo pidemmän aikaa niin syytä kierron heittelylle ja pituudelle voi alkaa selvitellä.
Se, miten voit muuten, voi vaikuttaa myös kuukautiskiertoosi. Esimerkiksi stressi, jatkuva kova treenaus tai aliravitsemus voivat vaikuttaa kuukautiskierron epäsäännöllisyyteen. Toisaalta kyse voi olla jollain tavalla kehollesi ominaisesta asiasta, jolle voi löytyä jokin selkeä selittävä syy.
Joskus kuukautisten tasaamiseen käytetään hormonaalista lääkitystä, mutta tämä ei ole aina tarpeen. Jos kuitenkin seksielämä on säännöllistä ja seksitapoihin kuuluu emätinyhdyntä, niin hormonaalisesta ehkäisystä voi olla apua. Lisää tietoa epäsäännöllisistä kuukautisista löydät esimerkiksi täältä.
Suosittelen sinulle, että jos olet koululainen, niin hakeudut kouluterveydenhoitajan luo juttelemaan asiasta. Voit hakeutua myös lääkärin tai parhaimmassa tapauksessa gynekologin vastaanotolle. Lääkärille voi varata ajan lähimmälle terveysasemalle. Voit soittaa terveysaseman neuvontapuhelimeen ja kertoa tilanteestasi. He osaavat ohjata sinua asiassasi eteenpäin. Gynekologin puheille voi päästä nopeimmin yksityisillä terveysasemilla. Alaikäiselle julkisen terveydenhuollon palvelut ovat ilmaisia, mutta yksityisillä terveysasemilla asiointi ei. Mikäli jokin vastauksessani jäi mietityttämään, niin tule seksuaalineuvontachattiimme juttelemaan asiasta lisää, niin pohditaan yhdessä vaihtoehtoja.