Siirry sisältöön
Minkä ikäinen lapsi voi viettää viikonloput etävanhemmalla?
ID 260716
Minkä ikäisenä lapsi voi siirtyä lähivanhemmaltaan asumaan viikonloput etävanhemmallaan? Kyseessä on lapsi, joka on syntymästään asti asunut vain lähivanhemmallaan. Eli minkä ikäisenä lapsi on kykenevä koko viikonlopun kestävään eroon ilman suurempia haittoja lapsen kehitykselle jne. Lapsi tuntee etävanhempansa, on tavannut säännöllisesti joka viikko yhtenä päivänä ja välit ovat hyvät ja tasaiset puolin ja toisin.

Asiantuntija vastaa
07.10.2021 klo 16:05 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Tästä ei käy ilmi lapsen ikää, tai sitä onko lapsi viettänyt öitä aiemmin toisen vanhemman luona, joten kerron asiasta yleisesti. Lapset ovat yksilöitä ja suhtautuvat eroon lähivanhemmasta eri tavoin. Mitään tarkkaa ikää ei siis voi antaa.
Erossa olon sujuvuuteen vaikuttaa lapsen temperamentti, luonne ja varhaiset kokemukset, mutta toki myös vanhempien toiminta. Myös lapsen ikä- ja kehitysvaiheet vaikuttavat tähän. Suurin osa vauvoista alkaa “vierastaa” 4 kuukauden ikäisestä eteenpäin, mikä on luottamuksen ja kiintymyksen osoitusta vanhemmalle.  Onkin hienoa, että pohditte asiaa ja tärkeää olisi, että te vanhemmat voisitte edetä asiassa pääsääntöisesti lapsentahtisesti. 
Lasta auttaa tapaamisten suhteen juuri tuo, että etävanhempi on tuttu ja välit ovat hyvät ja tasaiset. Olisiko mahdollista ensin aloittaa yhdestä yöstä viikonloppuna? Jos toinen vanhempi voi tulla toiseen kotiin lapsen kanssa vaihtotilanteessa, voi lapsen turvallisuudentunne vahvistua. On hyvä, että lapsella kulkisi mukana unilelu tai rätti ja hänen iltarutiineissa ja -rytmissä olisi yhtäläisyyksiä. Eli on hienoa, jos pystytte vanhempina sopimaan näistä. Lähivanhempi myös usein tietää miten lasta kannattaa rauhoitella, jos hän esimerkiksi herää yöllä tai on muuten itkuinen.
On tavallista, että lapsi ikävöi lähivanhempaa tai kotiin ollessaan toisella vanhemmalla. Se ei ole lapsen kehityksen kannalta vaarallista. Tärkeää on se, että lapsen hankalatkin tunteet ovat sallittuja, hän saa lohdutusta ja turvaa. Aikuinen voi toiminnallaan auttaa lasta säätelemään ikävän tunnetta samalla tavoin, kuin muiden hankalien tunteiden kohdalla.
Jo pienellekin lapselle voi kertoa etukäteen, että yhden yön kuluttua mennään toiselle vanhemmalle ja siellä nukutaan yksi yö, jotta lapsi oppii ennakoimaan tapahtumia hiljalleen. Vanhemmat saattavat olettaa, että lapsella olisi kalenteri mielessä samalla tapaa kuin aikuisella, mutta lapset elävät paljon enemmän hetkessä alakouluikään asti. Kannattaa myös sopia yhteydenpidosta viikonlopun aikana. Joskus puhelut voivat vahvistaa ikävää ja joskus auttaa – tässä täytyy löytää teidän lapsellenne paras tapa. Tällainen tiedonvaihto lapseen liittyvistä asioista toisen vanhemman kanssa on tosi tärkeää lapsen kannalta. Lapsen kasvaessa ja eri ikävaiheissa käytäntöjä kannatta myös tarkastella ja päivittää.
Lähtökohtaisesti lapsen kehitykselle on suotuisaa, että hänellä on läheiset välit vanhempiinsa ja muihinkin turvallisiin aikuisiin kuin omat vanhemmat. Viikko-viikko -asumista ei tällä hetkellä suositella alle 3-vuotiaille lapsille, koska tuon ajan katsotaan olevan pitkä erossa olemiseen. Lähtökohtaisesti n. 1-vuoden iästä lapset voivat viettää viikonloppuja toisen vanhemman luona, mutta edellä mainituista syistä johtuen yksilölliset erot voivat olla suuria. 
Lapsen kehitykselle on haitallista hoitavan aikuisen turvattomuus, selkeä ennakoimattomuus tai välinpitämättömyys. Tähän usein myös liittyy vanhempien riidat ja huono kommunikaatio. Kuulostaa, että tällaisesta teidän kohdallanne ei tarvitse huolehtia. Joten rohkaisin jatkamaan tapaamisten pidentämistä!