Siirry sisältöön
Milloin voin olla varma, etten ole raskaana?
ID 302110
Hei, olen 18-vuotias ja harrastin seksiä lokakuun lopussa, ihan kuukautiskierron alussa. Käytössä on Slinda minipillerit ja käytettiin myös kondomia, onko silti mahdollisuutta olla raskaana? Oon muistanu kaikki pillerit ja kondomia käytettiin oikein. Oon tosi vainoharhainen koska mulla on nännit olleet kipeät ja turvonneet joka ei ole ollenkan normaalia minulle edes kuukautisten aikana. On myös ollut pahoinvointia ja vatsakipuja. Kuukautisia ei ole seksin harrastamisen jälkeen tullut mutta se taitaa Slindan kanssa olla ihan normaalia. Onko siis mahdollista että olisin raskaana? Missä vaiheessa se viimeistään varmasti näkyisi testissä?

Asiantuntija vastaa
11.12.2023 klo 09:25 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Pohdit viestissäsi raskauden mahdollisuutta, koska olit lokakuussa harrastanut seksiä kuukautiskiertosi alussa. Käytössäsi oli tuolloin kondomi sekä Slindan ehkäisypillerit. Tuon jälkeen olet kokenut pahoinvointia, vatsakipuja sekä tuntemuksia rinnoissasi. Lisäksi kuukautisesi ovat jääneet pois. Pohdit myös milloin raskaus viimeistään näkyisi raskaustestissä.
Raskauden riski tilanteessasi kuulostaa pieneltä. Olit käyttänyt tuplaehkäisyä eli sekä kondomia ja Slinda-pillereitä, jotka molemmat ovat luotettavia ehkäisymenetelmiä oikein käytettynä. Slinda-pillereiden ehkäisyteho alkaa 7vrk jälkeen niiden aloituksesta tai jos pillerit aloittaa kuukautisten ensimmäisenä päivänä, niin ehkäisyteho alkaa heti.
Kokemasi oireet, kuten pahoinvointi, vatsakivut sekä rintoihin liittyvät oireet voivat hyvin selittyä Slinda-pillereiden sivuoireina. Osalle käyttäjistä, varsinkin pillereiden käytön ensimmäisen 3-6kk aikana, tulee kuvailemiasi sivuoireita. Sivuoireet usein helpottavat, kun pillereiden käyttöä on jatkanut yli 6kk ajan. Slinda-pillereiden aikana kuukautiset voivat myös usein jäädä täysin tulematta.
Jos itseä pohdituttaa raskauden mahdollisuus, niin raskaustestin tekeminen on ainut luotettava tapa poissulkea raskaus. Raskaustesti näyttää positiivista aikaisintaan 2-3 viikon kuluttua yhdynnästä, mutta viimeistään 4-5 viikon kuluttua yhdynnästä tehtävä negatiivinen testi kertoo, ettei raskautta alkanut tästä yhdynnästä. Kertomasi mukaan, raskaustestin tulisi nyt näyttää jo positiivista, jos raskaus olisi tuosta seksikerrasta alkanut.  Voit lukea raskaustestin tekemisestä lisää täältä.
Joskus raskauden pelko voi vaikuttaa omaan arkeen voimakkaasti ja esimerkiksi seksistä nauttiminen voi sen vuoksi olla vaikeaa, vaikka ehkäisystä olisi huolehtinut asianmukaisesti. Omasta pelosta on hyvä jutella esimerkiksi luotettavan aikuisen tai vaikka koulun terveydenhoitajan kanssa. Voit tulla juttelemaan pelostasi myös Väestöliiton maksuttomaan seksuaalineuvontachattiin. Chatin löydät täältä.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintoihisi.