Siirry sisältöön
Milloin minipillereiden suojateho alkaa?
ID 290398
Hei! Aloitin minipillerit tänään, kun menkat alkoivat noin klo 19. Olisiko minun pitänyt odottaa pillerien aloittamista vielä huomiseen, kun netissä lukee että ensimmäiset vuodot klo 18 jälkeen meinaa, että ensimmäinen vuotopäivä olisi vasta huomenna..? Voinko harrastaa 3 päivän päästä seksiä ilman kondomia?

Asiantuntija vastaa
14.02.2023 klo 16:16 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi minipillereiden aloitusta sekä niiden ehkäisytehoa. Vastaukseni tulee todennäköisesti sinulle myöhässä alkuperäistä kysymystäsi ajatellen.
Yleisesti ottaen minipillereiden ja muiden lääkeaineiden pakkausselosteesta löytyy tarkka ohje niiden käyttöön. Pakkauselosteen löydät Lääkeinfo.fi -palvelusta esimerkiksi kirjoittamalla ehkäisyvalmisteen nimen googleen. Käytössä tulee edetä lääkärin tai pakkauselosteen ohjeen mukaisesti. Jos on hieman epävarma suojatehosta, niin yleisesti ottaen kondomia kannattaa käyttää lisäehkäisynä kunnes saa vastauksen suojatehoa koskevaan kysymykseen. Myös paikallista ehkäisyneuvolaa sekä kunnallista terveydenhuoltoa voi lähestyä ehkäisyasioissa puhelimitse. Ohjeita voi kysyä myös kouluterveydenhoitajalta. Voit myös ottaa yhteyttä siihen tahoon, joka on määrännyt sinulle reseptin ehkäisyvalmisteeseen. Kun otat yhteyttä puhelimitse tai hakeudut vastaanotolle, on myös mahdollista kertoa omasta tilanteesta enemmän. Esimerkiksi se, että onko aloittamassa ensimmäistä kertaa hormonaalisen ehkäisyn käytön vai vaihtamassa toiseen hormonaaliseen ehkäisyyn, voi olla keskeistä aloitukseen liittyvän ohjeistuksen kannalta. Joskus vaihtaessa valmisteesta toiseen tarvitaan kondomista lisäehkäisyä ensimmäisten seitsemän tablettipäivän ajan. Tämä riippuu siitä, millä tavoin vaihto ajoitetaan.
Kondomin käyttö lisäehkäisynä ei yleisesti ottaen ole minipillereiden aloituksen kohdalla tarpeen silloin, kun minipillerit aloitetaan ensimmäisenä kuukautisten vuotopäivänä. Olet myös käsitykseni mukaan ymmärtänyt oikein sen, että kuukautisten ensimmäinen vuotopäivä lasketaan siitä, jolloin vuoto kunnolla alkaa eli tiputteluvuotoa ei tässä tapauksessa lasketa alkamispäiväksi. On kuitenkin epätodennäköistä, että tilanteessasi ehkäisyteho olisi aloituksen aikaistamisen takia heikompi, ja käytännössä moni laskee ensimmäiseksi vuotopäiväksi sen päivän, kun vuotoa alkaa tulla.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi!