Siirry sisältöön
Miksi peniksen kärki on kuiva?
ID 254330
Miksi peniksen kärki on kuiva? Mulla on peniksen kärki aika kuiva ja siinä on punoittavia rakkuloita. Aluks sitä kutitti usein ja tuntu epämukavalta nii kävin sukupuolitauti testeissä, todettiin että mulla ei ole mitään tautia, sitten testattiin onko hiivatulehdus… ei ollut ja oon kokeillut hiivaan eri lääkkeitä (yhtä rasvaa ja oon ottanu yhden pillerin ja ei auttanut) Oon ennen pessyt sen saippualla ja lääkärissä selvisi että niin ei kannata tehdä. Niin oon lopettanu sen pesemisen saippualla ja nyt pesen vaan vedellä, enään sitä ei kutita, mutta se on vielä kuiva. Mulle suositeltiin sibicort voidetta. Olisko se vaan ärtynyt siitä ku pesin sitä saippualla?

Asiantuntija vastaa
09.07.2021 klo 12:33 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos kysymyksestäsi, joka koskee peniksen kuivaa kärkeä. Oot toiminut tosi hienosti, kun kävit lääkärissä ja seksitautitesteissä, ja ne on tosiaan ne asiat, jotka kannattaa tehdä viimeistään siinä vaiheessa, jos omahoito ei auta.
On melko tavallista, että terskan iho kuivuu. Siihen saattavat vaikuttaa monet asiat, tyypillisimpiä ovat juuri tuo saippuapesu sekä hankaavat ja hengittämättömät housut sekä tietysti erilaiset ihosairaudet ja tulehdukset. Mutta myös esimerkiksi aknelääkitys kuivattaa kaikkia limakalvoja, ja monilla iho ja limakalvot kuivuvat ilman mitään selkeää syytäkin, joko silloin tällöin tai jatkuvasti. Voi olla, että saippuapesu on aiheuttanut sulla sen ärtymisen tai voi olla, että se silloin tällöin ärtyy jatkossakin, vaikka välttäisitkin saippuapesua.
Mutta kannattaa tosiaan välttää saippuapesua ja pestä terska vedellä. Oletkin saanut ohjeen käyttää Sibicort-voidetta, ja sitä kannattaa käyttää läkärin antaman ohjeen mukaisesti. Yli kahta viikkoa sitä ei kuitenkaan voi käyttää yhtäjaksoisesti, vaan sitten on pidettävä tauko. Mikäli terska on edelleen kuiva, kannattaa vesipesun ja hellän kuivauksen jälkeen siihen levittää kolikon kokoisen määrän verran apteekin mietoa, hajusteetonta perusvoidetta, ja suosia kevyimpiä perusvoiteita. Perusvoiteen käytölle ei ole mitään rajoitteita, eli sitä voi laittaa vaikka päivittäin, ja aina jos huomaat, että peniksen kärki alkaa yhtään kuivua, niin kannattaa aloittaa perusvoiteella rasvaaminen pesun jälkeen saman tien. Jos se ei auta, kannattaa taas ottaa Sibicort käyttöön ennen kuin ihottuma pahenee, mikäli siis saat nyt kuivuuden talttumaan Sibicortilla. Mitä nopeammin kuivan ihon ja limakalvojen hoidon aloittaa, sitä nopeammin se myös alkaa vaikuttamaan eikä tilanne pääse pahenemaan. Kannattaa myös antaa peniksen tuulettua niin paljon kuin mahdollista eli esimerkiksi nukkua ilman mitään housuja, jos se on mahdollista.
Mikäli nämä keinot eivät auta, kannattaa mennä uudestaan lääkäriin. Peniksessä, niin kuin muuallakin iholla voi olla monia erilaisia ihottumia, ja vaikka ne näyttävät keskenään varsin samanlaisilta, niitä hoidetaan eri lääkkeillä, ja johonkin ihottumaan määrättävät lääkkeet voivat jopa pahentaa jonkin toisen ihosairauden aiheuttamaa ihottumaa. Joskus voidaan siis joutua kokeilemaan monia erilaisia lääkityksiä ennen kuin löytyy juuri siihen kyseiseen ihottumaan/ihosairauteen tepsivä lääkitys. Siksi kannattaakin kertoa lääkärille kaikista jo kokeilluista keinoista ja lääkityksistä.