Siirry sisältöön
Miksi minipillereistä tulee tiputteluvuotoa?
ID 284053
Olen 18-vuotias tyttö. Olen syönyt yli puoli vuotta minipillereitä ja minulle on nyt ilmennyt 3 viikon ajan tiputteluvuotoa. Vuoto on niukkaa ja rusehtavaa. Lopetin pillerit sunnuntaina siinä toivossa että vuoto loppuisi mahdollisimman pian. Kauan tätä voi jatkua?

Asiantuntija vastaa
21.09.2022 klo 12:46 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos kun kirjoitit. Pohdit, miksi sinulla on tullut kolmen viikon ajan tiputteluvuotoa, vaikka olet syönyt minipillereitä puoli vuotta.
Syitä voi olla monia, ja siksi kehotan sinua ottamaan yhteyttä tahoon joka teki sinulle pillerireseptin.  Voi olla, että nykyinen pillerimerkki ei jostain syystä pysty pitämään tiputteluvuotoa poissa tai syynä voi olla epätasaiset pillereiden ottoajankohdat. Minipillereiden käyttäjillä pitkittynyttä tiputteluvuotoa esiintyy useilla käyttäjillä.  Rusehtava vuoto voi kertoa siitä, että veri on vanhaa eli edellisen kuukautiskierron vuotoa.
On myös tärkeää pohtia, onko sinulla ollut sellaista suojaamatonta seksiä, jossa on voinut tarttua seksitauti. Joissain tapauksissa, seksitauti tai jokin tulehduskin voi oireilla tiputteluvuodolla. Joskus syytä ei löydetä, mutta terveydenhuollon ammattilainen varmasti miettii kanssasi sitä, mistä voisi olla kysymys.
Onkin hyvä, että käyt nyt juttelemassa vaikka ehkäisyneuvolassa tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.  Jos nyt lopetit pillerit, älä aloita niitä uudestaan ennen kuin olet käynyt juttelemassa ammattilaisen kanssa.
Jos haluat keskustella asiastasi enemmän seksuaalineuvojan kanssa, tervetuloa ilmaiseen ja nimettömään chattiin. Sen aukioloajat löydät täältä.