Siirry sisältöön
Miksi menkat on 4 kk myöhässä, vaikka en ole raskaana?
ID 233752
Mitä tehdä kun menkat on myöhässä reilu 4 kk ja raskauden mahdollisuus on testattu enkä ole raskaana. Mikä voisi vaikuttaa niiden myöhässä oloon?

Asiantuntija vastaa
10.11.2020 klo 11:03 , Väestöliitto
Moi ja kiitos kysymyksestäsi, jossa mietit, mistä menkkojen poissaolo neljän kuukauden ajan voi johtua, kun tiedät, että et ole raskaana. Kun raskauden mahdollisuus on suljettu pois, seuraavaksi tavallisimpia syitä kuukautisten poisjäämiseen ovat nopea laihduttaminen, syömishäiriöt, liiallinen liikunta ja voimakas stressi, esimerkiksi kouluhuolet tai yksityiselämään liittyvät surut ja murheet.
Joskus kuukautisten poisjääminen ilman syytä voi kieliä hormonaalisista muutoksista tai hoitoa vaativista sairauksista. Siksi jos kuukautiset ovat ilman selvää syytä pois yli kolmen kierron ajan, on tilanne aina syytä tutkia lääkärissä. Koska kerrot, että menkkasi ovat olleet myöhässä jo reilu 4 kuukautta, sinun kannattaa varata nyt mahdollisimman pian aika lääkärille, jotta saat syyn selville. Lääkäriajan saat varattua esimerkiksi koulu- tai opiskeluterveydenhuollon kautta tai soittamalla omalle terveysasemallesi.