Siirry sisältöön
Miksi erektioita on välillä vähemmän?
ID 317389
Hei, penikseni on yleensä ollut n. 5-20 krt päivässä erektiossa ja muutenkin yleensä sellaisessa että se ei ole aivan pienimillään. Nytten kuitenkin ehkä 5 päivän aikana se on ollut lähes kokoajan todella pieni ja erektioita ei tule lähes ollenkaan ja ne ei ole niin kovia erektioita kuin aiemmin. Mistä tämä johtuu ja kai tämä palautuu takaisin tai ainakaan ei mene pahempaan suuntaan? En käytä päihteitä enkä todellakaan ole ylipainoinen. En ole myöskään harrastanut seksiä vaikka se on ollu ihan lähiaikoina osittain suunnitelmissa

Asiantuntija vastaa
17.07.2025 klo 11:35 , Väestöliitto
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
On ihan ymmärrettävää, että muutos peniksen toiminnassa mietityttää. On kuitenkin täysin normaalia, että välillä keho ja penis toimii eri tavalla kuin yleensä. Esimerkiksi tässä Poikien puhelimen artikkelissa ja videossa on kerrottu, miksi erektio voi välillä olla kateissa.
Erektioiden määrä ja kovuus voivat vaihdella esimerkiksi stressin, jännityksen, väsymyksen tai mielen päällä olevien asioiden takia. Jos mielessä on ollut lähiaikoina mahdollisesti tuleva seksitilanne tai siihen liittyviä odotuksia tai paineita, se voi vaikuttaa yllättävänkin paljon kehon reaktioihin. Tällaisten muutosten taustalla on usein jotain ohimenevää, ja tilanne tasoittuu yleensä itsestään, kun keho ja mieli saa vähän aikaa. Vinkkejä ekaan kertaan löydät tästä artikkelistamme.
Jos asia jää silti vaivaamaan tai tilanne tuntuu pitkittyvän ja vaikeutuvan, niin asiasta voi jutella esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa. Voit halutessasi tulla juttelemaan myös Väestöliiton maksuttomaan seksuaalineuvontachattiin. Seksuaalineuvontachatin löydät täältä.