Siirry sisältöön
Mikä seksuaalinen suuntautumiseni on?
ID 247738
Eli siis moi! Oon tämmönen 14v koht 15v muunsukupuolinen. Oon pitkään miettinyt mun seksuaalisuutta ja itestä tuntuu, että olen omniseksuaalinen. MUTTA myös siltä, että olisin ”harmaaromanttinen” eli englanniksi ”grayromantic.” Ja en oo varma voinko olla ne 2 samaan aikaan.. että voisitko joku auttaa mua 🙂 oon aika toivoton..

Asiantuntija vastaa
30.03.2021 klo 09:34 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi seksuaalista suuntautumistasi, ja pyydät apua pohdintaan. Ihan aluksi määrittelen, miten itse ymmärrän esille nostamasi termit, jonka jälkeen tarjoan pari ajatusta seksuaalisen suuntautumisen pohdintaan.
Omniseksuaalisuudella viitataan monissa englanninkielisissä lähteissä siihen, että kyse ihminen kokee seksuaalista vetovoimaa kaikkiin sukupuoliin. Tämä lienee se, mitä omniseksuaalisuudella todella tarkoitetaan. Omniseksuaalisuus tarkoittaa lähes samaa kuin panseksuaalisuus, mutta eroksi on kuvailtu sitä, että panseksuaali ei kiinnitä huomiota sukupuoleen tai on sokea sille, omniseksuaali taas on tietoinen sukupuolesta. On myös hyvä tietää, että suomenkielisillä sivustoilla omniseksuaalisuus ei ole kovin käytetty, mutta vaikuttaa siltä, että omniseksuaalisuus ymmärretään välillä niin, että ihmistä kiinnostaisi seksuaalisessa mielessä ihan kaikki eivätkä ainoastaan ihmiset. Omniseksuaalisuus ei siis ole kovin tunnettu termi, joten se vaatii usein määrittelyä.
Grey-romanttisuudella eli harmaaromanttisuudella viitataan monesti siihen, että ihminen kokee romanttista vetoa toiseen ihmiseen, mutta ei kovin usein. On mahdollista, että ihminen kokee romanttista vetoa, mutta ei välttämättä toivo romanttista ihmissuhdetta. Harmaaromanttisuudesta puhutaan monesti aseksuaalisuuden tai aromanttisuuden sanaston yhteydessä.
Ihminen voi olla samaan aikaan omniseksuaali ja harmaaromanttinen. Ensimmäinen kuvastaa seksuaalisen vetovoiman kohdistumista, kun taas harmaaromanttisuus viittaa romanttisen vetovoiman määrään tai vähäiseen romanttisen suhteen tarpeeseen.
Vuosien varrella sateenkaarisanasto on laajentunut huomattavasti, ja ihmisillä on yhä enemmän käytettävissä sanoja kuvaaamaan henkilökohtaista seksuaalisuuden, sukupuolen ja ihmissuhteiden kokemusta. Kääntöpuolena on kuitenkin se, että sanasto voi myös sekoittaa silloin, kun itse vielä pohtii ja puntaroi sitä, mitä itse kokee. On myös mahdollista, että esimerkiksi seksuaalisen suuntautumisen kokemus muovautuu ajassa.
Silloin, kun itse ei vielä ihan tiedä, että mitä kokee, on tärkeää antaa itselle aikaa pohtia omaa kokemusta. Kukaan muu ei voi/saa määritellä kokemusta sinun puolestasi vaan kokemuksesi on ainutlaatuinen ja kaikessa keskeneräisyyden kokemuksessa juuri oikea. Tarkoitan tällä, että sinun ei tarvitse välttämättä tietää oikeita termejä, ja uskon, että löydät itsellesi oikeat termit ajan kanssa. Jotkut tosin kokevat tarpeelliseksi sen, etteivät he juurikaan määrittele itseänsä.
Jos haluat pohtia yhdessä näitä kokemuksia ja sanojen merkityksiä, olet lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan.
Oletko kuullut Sinuiksi-palvelusta? Heidän palvelunsa löydät täältä.