Siirry sisältöön
Lämpötilan vaikutus minipillereiden ehkäisytehoon
ID 305228
Moi! menettääkö minipillerit tehonsa seuraavasta, minulla merkkinä näissä minipillereissä on Slinda: eli laskeeko niissä yhtään ehkäisyteho, kun ne ovat jääneet minulta 24h eli vuorokaudeksi kovemmilla pakkasilla autoon vahingossa. Jos on ollut kylmä ja kosteutta autossa, ne jäivät siis vahingossa laukussa sinne. Että onko koko laatta nyt sitten käyttökelvoton? Ohjeesta en suoraan näe, että mitä pakkasesta kävisi. Kiitos!

Asiantuntija vastaa
29.02.2024 klo 10:16 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotostasi. Olet tehnyt hyvän huomion Slindn- minipillereiden käyttöohjeesta. Se on kieltämättä hieman lavea. Suosittelen sinua kääntymään asiassa vielä apteekin puoleen, sillä apteekin henkilökunta on lääkkeisiin liittyvissä asioissa parhaita asiantuntijoita.
Monien lääkkeiden kohdalla optimi säilytyslämpötila on huoneenlämpö, sillä rajut lämpötilan vaihtelut voivat vaikuttaa esimerkiksi lääkkeiden sisältämien aineiden tehoon. Liian kuumassa tai lämpimässä säilytettyjen lääkkeiden tehoa ei voida taata. Tähän saattaa viitata myös Slinda -tablettien käyttöohjeessa oleva merkintä: “Säilytä alle 25 ºC”.
Koska kyseessä on raskaudenehkäisyyn tarkoitetut tabletit, niin oletan, että raskaus ei ole silloin toivottu tapahtuma. Tästä näkökulmasta käsin, voisi olla hyvä ottaa varman päälle ja jättää käyttämättä pakkaseen unohtuneet minipillerit.
Lääkkeiden säilytyslämpötiloissa on myös poikkeuksia, jonka vuoksi säilytyslämpötila on hyvä tarkistaa aina kuloisenkin lääkkeen käyttöohjeesta. Usein siitä mainitaan myös apteekissa.
Toivottavasti vastauksesta oli apua sinulle.  Voit halutessasi tulla juttelemaan asiasta myös seksuaalineuvontachattiin.