Siirry sisältöön
Kuinka tavata kumppanin lapset?
ID 137590
Olisi hienoa saada lukea vinkkejä kuinka tavata kumppanin lapset, miten heidän kanssaan voi aloittaa keskustelun ym. muiden kokemuksia kumppanin lapsien ensitapaamisesta. Itse olen ollut jo useita vuosia yksin ja lapseton, seurustelen ensimmäistä kertaa elämässäni lapsia omaavan kumppanin kanssa. Yleisesti tulen toimeen lasten kanssa erittäin hyvin, mutta useimmiten lapset joiden kanssa olen tekemisissä ovat olleet aivan vauvaikäisiä minun tutustuessa heihin, jolloin minusta on jo kehittynyt tuttu hahmo.

Asiantuntija vastaa
16.01.2020 klo 14:36 - Minna Jaakkola , Väestöliitto
On hyvä, että mietit kumppanin lasten ensitapaamista. Ensivaikutelman onnistuminen voi luoda hyvän lähtökohdan sinun ja lasten välille. Tapaamisen ajankohtaan, paikkaan ja mahdollisiin keskusteluihin vaikuttavat monet asiat jotka tässä eivät tule ilmi. Näitä ovat esimerkiksi kuinka kauan erosta on aikaa, minkä ikäisiä lapset ovat, onko heille esitelty useita kumppaneita jo aiemmin tai kauan seurustelua on kestänyt. Myös lasten perustemperamentti vaikuttaa siihen miten he suhtautuvat sinuun ensitapaamisella. Eniten merkitystä taitaa kuitenkin olla sillä onko kummallakin osapuolella halua tavata toista.
Tärkeää olisi, ettei tapaaminen tule lapsille yllätyksenä. Kumppani voisi kertoa sinusta ja puhua siitä, että toivoisi lapsen tutustuvan hänelle tärkeään uuteen ihmiseen. Ajatukseen vanhemman uudesta kumppanista olisi hyvä saada tottua ainakin joitain päiviä tai viikkoja ennen tapaamista.
Lapselta voi kysyä, miten hän toivoisi tapaavansa uuden kumppanin? Monesti helpointa voi olla mennä jonnekin yhdessä oman kodin sijaan ja yhteinen tekeminen voi helpottaa keskustelupainetta. Jos tavataan kotona, voi olla hyvä tehdä vaikka ruokaa yhdessä, mikä mahdollistaa luontevia tilaisuuksia tutustua tekemisen lomassa. Lasta voi pyytää esittelemään huoneensa ja tärkeimmät lelunsa. Ehkäpä teillä on jotain yhteisiä kiinnostuksen kohteita? Tärkeää on, ettei kumppanin lapsia  tavata ensimmäisen kerran juhlissa tai jossakin lapsen kannalta tärkeässä tilanteessa. Toivottavaa olisi myös, että ensitapaaminen kestäisi joitain tunteja- jos mahdollista, niin yökyläilyjen aika voisi olla vasta myöhemmin.
Monesti lapset ovat ymmärtäneet ja kuulleet paljon enemmän asioita kuin aikuiset luulevat. Heille on useimmiten turhaa esitellä uutta seurustelukumppania vanhemman “uutena ystävänä”. Monesti lapset ovat myös paljon mutkattomampia ja suoraviivaisempia kuin aikuiset osaavat odottaa. He voivat hyväksyä uuden ihmisen elämäänsä helposti ja kysellä häneltä kaikenlaista. Toisille lapsille on kuitenkin hyvin haastavaa nähdä vanhempi uuden kumppanin kanssa ja silloin haastetaan myös aikuisen taidot ymmärtää lapsen näkökulmaa.
Eron jälkeen lapsi voi olla mustasukkainen uudesta ihmisestä, joka vie vanhemman aikaa. Lapsi on voinut myös toivoa vanhempien yhteenpaluuta ja uusi ihminen rikkoo tämän haaveen. Toisaalta jos lapsi on tutustunut useampaan uuteen kumppaniin, voi hänen olla hankalaa ymmärtää, että tämä suhde olisi kestävä. Mutta useimmiten lapset arvostavat aikuista joka on aidosti kiinnostunut hänestä. Eli lapselta kannattaa kysyä asioista joista hän pitää, kysyä hänen toiveitaan yhteisestä tekemisestä ja suhtautua lempeästi lapsen kysymyksiin sinulle vaikka ne olisivat vähän hassujakin.
Ajan ja tilan antaminen tutustumiseen molemmin puolin on viisasta. Kun tietää, että haluaa sitoutua uuteen kumppaniin ja oppia tuntemaan tämä lapsia, kannattaa ajatella luovansa pitkää ihmissuhdetta, jonka suhteen ei tarvitse kiirehtiä. Usein lapset sanovat, että parasta mitä ero on tuonut tullessaan, ovat uudet ihmiset. Myös bonusvanhemman rooli olla todella antoisa.
Oikein hyvää ensitapaamista teille!
Väestöliiton Kannustavan vanhemmuuden toiminta