Siirry sisältöön
Kuinka pitkään kuukautisia voi siirtää yhdistelmäehkäisyn avulla?
ID 271388
Hei! Olen 18 vuotias nuori nainen. Minulla on ollut nyt vähä yli 2 vuotta ehkäisypillerit käytössä (dienorette 2mg) Aloin just sillo seurustelemaan nykyisen kumppanini kanssa. Otin pillereitä ihan normaalisti pari kk mut mun lääkäri oli sanonu et voin jättää kuukautiset välistä jos en ota lumetabletteja. Ja hän sanoi että niitä voi olla syömättä vaikka 4 listaa peräkkäin mutta tiputtelu vuotoa voi olla. Nohh oon nyt ollu 2 vuotta ilman kuukautisia koska en oo syöny niitä lumetabletteja ollenkaan. Tiputtelu vuotoa ei ole ollut. En tiedä mitä minun pitäisi tehdä ja onko siitä jotain haittaa että kuukautisia ei ole tullut noin pitkään aikaan.

Asiantuntija vastaa
14.02.2022 klo 11:17 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi kuukautisten siirtämistä yhdistelmäehkäisypillereiden avulla. Kerrot, että lääkärisi on sanonut sinulle, että kuukautiset voi siirtää esimerkiksi neljä läpipainopakkausta eteenpäin, mutta kerrot nyt jättäneesi lumetabletit syömättä viimeiset kaksi vuotta.
Yhdistelmäehkäisypillereiden käytössä on kyse lääkehoidosta, mikä tarkoittaa sitä, että niiden käytössä tulee toimia lääkärin ohjeiden mukaisesti, ja tarvittaessa ottaa yhteyttä lääkäriin. Yhden näkökulman tarjoa myös lääkkeen pakkausseloste, joka löytyy netistä täältä. Laitan tähän lyhyesti lainauksena, mitä pakkausselosteessa sanotaan kuukautisten siirtämisestä kyseisen valmisteen avulla:
“Vaikkei kuukautisten siirtämistä suositella, voit siirtää kuukautisia jättämällä väliin lumetabletit ja aloittamalla heti uuden Dienorette-läpipainopakkauksen. Voit jatkaa vaikuttavien tablettien ottamista siihen asti, kunnes haluat kuukautisten alkavan, mutta vain toisen läpipainopakkauksen loppumiseen asti. Toisen läpipainopakkauksen käytön aikana voi esiintyä läpäisy- tai tiputteluvuotoa. Dienorette-tablettien käyttöä voidaan jatkaa tavanomaiseen tapaan seuraavan tavallisen lumetablettijakson jälkeen.” (lääkeinfo.fi)
Pakkausselosteessa kerrotaan, ettei kuukautisten siirtämistä suositella, mutta se on mahdollista. Kuukautisten tulisi kuitenkin antaa tulla toisen läpipainopakkauksen loppuun mennessä. Lääkäri voi antaa toisen ohjeen, mutta tällöin on tärkeää pitää kiinni lääkärin ohjeista.
Suosittelen, että olet asiassa yhteydessä siihen tahoon, joka on määrännyt sinulle reseptin. Paikallisesta ehkäisyneuvolasta voit saada nopeasti apua asiassasi. Voit myös keskustella asiasta kouluterveydenhoitajan tai terveyskeskuksen neuvonnan kanssa. Lääkäriin tai gynekologiin saat  yhteyden myös yksityisen terveydenhuollon kautta. Kuukautisten siirtämisestä ei yleensä ole haittaa, kun niitä siirtää joitakin kuukausia eteenpäin. Emme kuitenkaan valitettavasti osaa vastata siihen, kuinka pitkään kuukautisia saa siirtää kyseisten yhdistelmäehkäisypillereiden avulla, vaan tähän kysymykseen osaa vastata paremmin lääkäri.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi!