Siirry sisältöön
Kouluikäisen lapsen peliaddiktio
ID 225475
8v poikani on addiktoitunut nettipeleihin. Pelit ovat ihan kivoja. Latasin ne tietysti myös itselleni. Rajoitan kotona peliaikaa, mutta koin juuri järkytyksen! Tililtäni oli lähtenyt paljon rahaa! Useita satasia! En vieläkään ole ihan varma, miten lapseni tässä onnistui! Mitään maksutietojani ei ollut lasteni puhelimissa!. Käskin lasten näyttää kädestä pitäen, kuinka onnistuivat. Joku puhelinoperaattorin laskutus löytyi, mutta itselläni on prepaid- liittymä! Omissa laskutustiedoissa ei mitään! Kortin kuoletus? Tässä kuussa 572€ peleihin!

Asiantuntija vastaa
07.12.2020 klo 13:04 , Väestöliitto
Nettipelaaminen on kasvava ongelma lasten ja nuorten keskuudessa, joten hienoa, että havahduit tilanteeseenne ja haet apua. Erilaisten tietokoneavusteisten pelien määrä on kasvanut ja niiden käytöllä on monia hyviäkin vaikutuksia muun muassa reaktionopeuden ja loogisen päättelyn kehittymiseen.
Ongelmia syntyy, kun nettipelaaminen alkaa lähentyä riippuvuuskäyttäytymistä ja jos pelaamisesta seuraa huomattavaa taloudellista menetystä tai jopa uhkapelaamista. Riippuvuus määritellään siten, että kyseisestä käytöksestä koituu haittaa itselle tai läheisille ja jos ihminen yrittää mutta ei pysty lopettamaan kyseistä toimintaan. Lapsilla tunteiden ja käyttäytymisen hallinta on kehitysasteella, minkä vuoksi he tarvitsevat ulkopuolista tukea rajojen asettamiselle ja niissä pysymiselle. Lasten välillä on myös yksilöllisiä eroja: osa lapsista tarvitsee huomattavaa tukea itsehillintään ja sen kehittymiseen. Nettipelaaminen on koukuttavaa myös aikuisille ja siksi lähes kaikki lapset tarvitsevat aikuista pelaamisen hallinnan opetteluun.
Suosittelen pitämään yhteistä perhepalaveria pelaamisen sääntöjen luomiseen ja kertaamiseen. Kohtuulliset ruutuajat ja tasapaino muiden harrastusten ja sosiaalisen kanssakäymisen välillä on hyvä ohjenuora. Digilaitteisiin on asennettavissa erilaisia rajoituksia, joiden kautta vanhemmat voivat paremmin hallinnoida pelien lataamista ja ostamista. Teleoperaattorisi asiakaspalvelusta saanet teknistä tukea laskutustietojen tarkistamiseen ja niiden käytön hallinnointiin.
Mikäli sinulla on huolta lapsesi hyvinvoinnista ja epäilet hänellä peliaddiktiota, ohjaan sinua ottamaan yhteyttä kouluterveydenhuoltoon tai kaupungin perheneuvolaan. Ennaltaehkäisy on riippuvuuskäyttäytymisen suhteen tehokkain hoito, joten kannustan sinua olemaan rohkea ja hakemaan apua ja tukea perheesi tilanteeseen.