Siirry sisältöön
Jos minulla onkin jotain kehitysongelmia?
ID 305558
Yhessä tutkimuksessa sanottiin, että “in the late stages of adolescent development, a lack of [sexual] experiences might suggest developmental difficulties” ja nyt mua huolettaa, että jos mulla onkin jotain kehitysongelmia kun mulla ei ole mitään tollasia kokemuksia eikä se edes kiinnosta mua ihan hirveesti. Mä oon pitänyt itseäni aseksuaalina, mut mä voin kyl olla väärässäkin.

Asiantuntija vastaa
12.03.2024 klo 14:36 , Väestöliitto
Hei,
kiitos vietistä ja hyvä, että otit yhteyttä asiassa, joka huolettaa sinua.
Kuvailemasi kaltainen ajatuskela on tavallinen, kun itse haluaisi saada johonkin asiaan vastauksen tai selityksen. Usein juuri silloin kiinnittää huomion kaikenlaisiin askarruttavaan aiheeseen liittyviin juttuihin ja näkökulmiin. Monille asioille löytyy myös selitys, useampiakin, mutta sitten tullaan siihen kysymykseen, mikä niistä monista selityksistä, selittää juuri omaa tilannetta. Itse asiassa netistä on löydettävissä monenlaisia tutkimustuloksia ja näkökulmia, jotka eivät välttämättä ole kovin luotettavia tai yleistettäviä.
En tiedä, miten mainitsemassasi tutkimuksessa on määritelty nuoruusiän loppuvaihe, seksuaaliset kokemukset tai kehitykselliset häiriöt. Kuitenkin se on selvää seksuaalisten kokemusten puuttuminen voi selittyä myös muilla tekijöillä kuin kehityshäiriöillä. Kuten esimerkiksi sillä, että seksi ei ole merkityksellinen asia omassa elämässä. Ihmiset aloittavat myös seksuaaliset kokeilut hyvin eri ikäisenä, sillä seksuaalinen kehitys tapahtuu jokaisella oman aikataulun mukaan. Ei ole mitenkään epänormaalia, ettei nuorella aikuisella ole seksikokemuksia.
Toivottavasti vastauksestani on sinulle apua. Tarvittaessa voit jatkaa siitä keskustelua seksuaalineuvontachatissa. Voit varata ajan myös seksuaalineuvojan ajanvarauschattiin. Hyvää kevään jatkoa sinulle!