Siirry sisältöön
Itsellisesti äidiksi
ID 251145
Moi! Olen jo pitkään harkinnut itselliseksi äidiksi ryhtymistä. Mitä minun tulisi ensimmäisenä tehdä edistääkseni asiaa? Haluisin yrittää edetä julkisen sektorin kautta. Toinen kysymys: onko esimerkiksi täällä Väestöliiton sivulla jotakin vertaistukiryhmää, mihin voisin liittyä ja missä voisin keskustella muiden mahdollisesti samassa tilanteessa olevien kanssa? Kiitos vastauksesta.

Asiantuntija vastaa
20.05.2021 klo 15:51 , Väestöliitto
Hei,
kiitos kysymyksestäsi.
Kerrot pohtineesi itsellistä vanhemmuutta jo tovin ja nyt kaipaat konkreettisempaa tietoa siitä, miten asiassa edetä. Riippumatta siitä syntyykö lapsi yhden vai kahden vanhemman perheeseen, toivottavaa on, että lapsen tuomaan elämänmuutokseen varaudutaan. Vaikka polku yksin vanhemmuuteen voi olla hieman mutkikkaampi kuin parisuhteessa, on vanhemmuus samanlaista. Olet varmasti miettinyt omia voimavarojasi, tukiverkoston merkitystä ja muita lapsen tuomia elämänmuutoksia arkeesi.
Ymmärrän niin, että sinun tapauksessasi olisi kyse raskaudesta lahjasoluilla. Sukusoluluovutus ei kuulu KELA-korvattavien hoitojen piiriin, joten sinun pitää varautua maksamaan hoidosta. Prosessi on hyvä aloittaa lahjasoluneuvonnasta, josta löydät enemmän tietoa Simpukka ry:n Helminauha-hankkeesta https://helminauha.info/lahjasoluneuvonta/
Neuvonnassa saat myös tarkempaa tietoa julkisen ja yksityisen puolen hoidoista, hoitoehdoista ja -rajoitteista sekä kustannuksista. Myös vertaisryhmiä ja kokemusasiantuntijuutta löytyy Simpukka ry:n kautta.
Jos kuitenkin on kyse lapsettomuuden hoidosta, eli et ole noin vuoden yrityksestä huolimatta tullut raskaaksi vaikka yhdyntöjä on ollut, voit hakeutua oman alueen terveysaseman kautta alueellisen keskussairaalan naistentautien poliklinikalle lapsettomuustutkimuksiin.