Siirry sisältöön
Isovanhemmat tuputtavat uskontoa lapsillemme
ID 293145
Puolisoni vanhemmat ovat erittäin uskonnollisia ja alkaneet puhua Jumalasta lapsillemme. Perheemme on evankelis-luterilaisen kirkon tapauskovia ja haluamme antaa lapsillemme mahdollisuuden valita oman polkunsa mitä uskontoihin tulee. Isovanhemmat eivät kunnioita näkemyksiämme ja he suorastaan tuputtavat uskontoa kaikissa muodoissa lapsille.
Esimerkiksi lahjaksi tuodaan uskonnollisia kirjoja ja lehtiä, yökylässä katsellaan uskonnollisia lastenohjelmia ja iltasatukin tulee lasten Raamatusta. Viestiin mennyt niin hyvin perille, että toinen leikki-ikäisistä lapsista puhuu päivittäin taivaasta, käärmeestä ja omenasta sekä Raamatun kertomuksista.
Tämän vuoksi emme ole enää olleet kovin halukkaita viemään lapsiamme heille hoitoon. Tästä on aiheutunut lisää pahaa mieltä – isovanhemmat syyllistävät meitä siitä, että lapset pääsevät heille niin harvoin ja edellisestä yökyläilystäkin on jo useita kuukausia.
Mitä ihmettä tässä voisi tehdä? Puolisoni ei ole kykenevä määrittämään rajoja vanhemmilleen ja jos minä määrittelee rajat, seurauksena on pitkäkestoinen riita isovanhempien kanssa. En usko puolisoni olemaan valmis kestämään tällaista yhteenottoa, vaikka hänkin jakaa täysin näkemykseni epäterveestä suhteesta lapsiemme ja isovanhempien että hänen ja isovanhempien välillä.

Asiantuntija vastaa
26.04.2023 klo 10:39 , Väestöliitto
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Eettiseen ja uskonnolliseen vakaumukseen liittyvät asiat ovat usein hyvin henkilökohtaisia. Kerrot, että olette kumppanisi kanssa löytäneet oman linjanne elää evankelis-luterilaisena perheenä, tuomatta uskontoa suuressa määrin arkeenne. Olette myös sopineet siitä, että lastenne tuleviin valintoihin uskonnon ja vakaumuksen osalta suhtaudutte avoimin mielin ja hyväksyen lastenne valinnan, vaikka se poikkeaisi omastanne. Olette tehneet arvokkaan ja kypsän valinnan, huomioiden lastenne yksilöllisyyden ja tarpeen saada itse valita oman vakaumuksensa perusta. Ajattelen, että kasvatatte lapsianne avoimin mielin ja hyväksyen.
Maailma on jatkuvassa muutoksessa. Hyvää vanhemmuutta kuvastaa tapanne ymmärtää seuraavan sukupolven vapaus tehdä omia valintojaan painostamatta ja pakottamatta heitä mihinkään.
Kysymyksessäsi tuot esiin sukupolvien välillä syntyneen ristiriidan erilaisesta tavasta suhtautua lasten uskontokasvatukseen. Isovanhempien olisi lähtökohtaisesti kunnioitettava teidän näkemystänne asiasta. Jos tulkitsen kysymyksesi sisältöä oikein, olette kertoneet toiveistanne isovanhemmille ja pyytäneet heitä olemaan tuomatta uskonnollisia teemoja esiin. Oletteko konkretisoineet toiveitanne? Joskus on syytä sanoa suoraan: iltasaduksi ei lueta Raamattua vaan tätä kirjaa. Lasten ohjelmista lapsemme saavat katsoa vain Pikkukakkosta jne.
Ikävä kyllä, joskus on läheisille kerrottava myös selkeät seuraukset, mikäli teidän vanhempien toiveita ei noudateta. On tärkeää, että olette kumppanisi kanssa yhtä mieltä asiasta ja esitätte asian isovanhemmille yhdessä vastuullisina lastenne vanhempina. Voitte puolisosi kanssa jo etukäteen miettiä, miten toimitte, mikäli isovanhemmat kieltäytyvät kunnioittamasta toiveitanne tai pahoittavat mielensä.
Voisitteko siinä tapauksessa kertoa isovanhemmille, että he ovat tervetulleita teille sitten, kun kunnioittavat teidän vanhemmuuttanne ja teidän valintojanne lastenne kasvatuksessa. Mikäli isovanhemmat pahoittavat tästä mielensä, voitte kertoa odottavanne seuraavaa aloitetta heiltä.
Tärkeintä on, että te pidäte yhtä ja tuette puolisosi kanssa toisianne tässä haastavassa tilanteessa.
Liitän alle linkin Sukupolvien Sopu palveluun. Voitte halutessanne tutustua hankkeessa tuotettuihin materiaaleihin tai vinkata isovanhemmille mahdollisuudesta keskustella ammattilaisen kanssa.