Siirry sisältöön
Intiimien videoiden näyttäminen ulkopuoliselle?
ID 248280
Hei! Mitä tehdä ja miten toimia, jos epäilen entisen kumppanin näyttäneen intiimejä kuvia/videoita nykyiselle kumppanilleen? Tämä uusi kumppani laittoi minulle viestiä näistä ko.kuvista. Entinen kumppanini kieltää näyttäneensä.

Asiantuntija vastaa
08.04.2021 klo 11:30 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi – tilanne tuntuu tosi kurjalta sinun puolestasi.
Ihan ensin haluan tehdä selväksi, että alastonkuvan/videon näyttäminen tai levittäminen on rikos ja siitä voi saada lainvoimaisen tuomion. On todella yksityisyyttä loukkaavaa, että suhteessa yhteisymmärryksessä otetut kuvat ja videot leviäisivät kenellekään suhteen jälkeen. Jos nämä kuvat/videot ovat vain ex-kumppanilla, eikä niitä ole näytetty muille kuin uudelle kumppanille, on kyseessä kunnianloukkaus, joka sekin on laissa tuomittava rikos.
Pyytäisin ex-kumppania tuhoamaan nämä kuvat ja videot lakiin vedoten. Asiasta voi tehdä myös rikosilmoituksen. Kertoisin tämän saman myös uudelle kumppanille ja pyytäisin häntä vetoamaan samaan.
Et kerro tässä, millaiset välit sinulla on ex-kumppanisi kanssa. Vaikuttaa, että olette pystyneet puhumaan asiasta, jolloin toivon, että hän todella ymmärtäisi asian. Toisaalta tällainen tilanne tulee lähelle “kostopornoa” eli tilannetta, jossa intiimivideoita ladataan ilman lupaa verkkoon tai laajemmalle joukolle – haluaako ex-kumppanisi satuttaa sinua? Jos näin on, tilanne olisi tärkeää saada poikki ennen kuin kuvat tai videot voivat levitä eteenpäin. Eli varsinkin jos tilanteessa on selkeitä kiusaamisen elementtejä, ottaisin välittömästi yhteyttä poliisiin.
Et myöskään kerro missä sävyssä uusi kumppani kommentoi asiaa. Ajattelen, että hän voi olla joko ilkeä tai sitten halunnut olla sinun puolellasi. Jos ensimmäinen osui oikeaan, silloinkin ajattelen, että viranomaisen pitäisi puuttua asiaan.
Vaikka olisitte ihan hyvissä väleissäkin, on hyvin mahdollista, että sinulla on hyvin ahdistunut olo tästä asiasta. Tällaisen seksuaalisen itsemääräämisoikeuden rikkomisen seuraukset ovat yleensä hyvin samanlaiset kuin oikean elävän elämän seksuaalirikosten. Tilannetta ei siis tule vähätellä ja se on hyvä selvittää tulevaisuutta ajatellen. Tärkeää olisi, että ex-kumppanisi ymmärtää kyseessä olevan rikos ja toimii vastuullisesti tästä eteenpäin. Toivon myös, että sinä saisit asiasta rauhallisen mielen ja vakaan luottamuksen siihen, ettei nämä kuvat tai videot leviä minnekään
Kaikkea hyvää sinulle.