Siirry sisältöön
Mistä kutina pimpissä voi johtua?
ID 245196
Hei! Minulla on nyt 5 pävän ajan kutittanut alapäätä paljon, varsinkin wc-käynnin jälkeen. Jostain luin, että seksin jälkeen kohdun limakalvot voivat ärsyyntyä ja mikrobitasapaino(?) häiriintyä -> johtaisi kutinaan. Harrastimme poikaystäväni kanssa viimeksi 6 päivää sitten seksiä, voisikohan tämä johtua siitä? Vai kannattaako huolestua? Aiemmin ei ole tällaista käynyt… Kutina helpottaa aina aika-ajoin, mutta välillä todella epämukavaa. Kiitos avusta jo etukäteen!

Asiantuntija vastaa
08.03.2021 klo 09:03 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi kutinasta alapäässä. Teen viestistäsi oletuksen, että kyse on vulvan ja emättimen alueista. Pohdit seksin yhteyttä tilanteeseen, ja mietit, onko mahdollista, että seksi on ärsyttänyt limakalvoja ja emättimen mikrobitasapainoa.
Kutina vulvan alueella tai emättimessä voi viitata tulehdukseen. Kyseessä voi olla esimerkiksi hiivatulehdus, jonka useimmat naiset kohtaavat jossain vaiheessa elämäänsä. Jos sinulla ei ole ollut aiemmin hiivatulehdusta, niin lääkärissäkäynti on paikallaan tulehduksen toteamiseksi. Lääkäri voi tutkia vulvan alueen ja antaa sinulle ajan laboratoriotesteihin, joissa otetaan tikkunäyte emättimestä hiivatulehduksen varmentamiseksi. Kannattaa soittaa terveyskeskuksesi neuvontaan, ja kertoa oireistasi siellä. Apteekista saa esimerkiksi lääkevoidetta hiivatulehduksen hoitoon, mutta joskus kutina voi liittyä myös muihin syihin, joten se tulee ensimmäisellä kerralla varmistaa lääkärissä. Hiivalääkkeitä ei pidä käyttää, mikäli ei ole varma, että kyseessä todella on hiivatulehdus. Hiivatulehdus itsessään ei ole vaarallinen, mutta se voi olla kiusallinen, ja usein helposti hoidettavissa. Hiivatulehduksesta voit lukea lisää täältä.
Ennen lääkärissä tai laboratoriossa käyntiä voit yrittää vaikuttaa oireisiin käyttämällä väljiä housuja ja ilmavia alushousuja. Voit myös nukkua ilman alusvaatteita. On hyvä pitää huolta hygieniasta, mutta pimppiä ei saa pestä liian tiheään. Vesipesu on riittävää eikä vettä saa ruiskuttaa emättimeen. Tavallisesti pimpin pesu kerran päivässä vedellä on riittävää, mutta toki kuukautisten aikaan on mukava pestä useammin. Jos valkovuoto on runsasta niin vesipesu pari kertaa päivässä tai urheilun jälkeen on riittävää. Kannattaa myös jättää pois pikkuhousunsuojat, mikäli käytät sellaisia. Pikkuhousunsuojat hautovat vulvaa eikä niitä kannata käyttää, muuta kuin kuukautisten loppumetreillä. Voit vaihtaa pikkuhousuja useamman kerran päivässä, jos koet sen tarpeelliseksi valkovuodon takia. Kannattaa välttää kaikenlaista pimpin hankaamista ja myös seksiä, kunnes oireet ovat poissa. Runsasta sokerinkulutusta voi myös olla hyvä välttää.
Pohdit viestissäsi myös, että voisiko tämä tilanne johtua seksistä. Voidaan sanoa, että seksillä voi olla vaikutusta tilanteeseen. Jos seksin aikana bakteereja pääse kulkeutumaan esimerkiksi peräaukolta vulvan alueelle tai emättimeen, voivat bakteerit vaikuttaa mikrobitasapainoon. Näin voi käydä vahingossa, jos esimerkiksi penis tai sormet hyväilevät peräaukon aluetta, ja tämän jälkeen vulvaa tai emätintä. Seksissä kannattaa siis välttää sitä, ettei näin pääse käymään. Pimppi voi ylipäänsä olla herkkä vieraille bakteereille, joten hygieniasta on syytä huolehtia ennen seksiä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että pimppiä kannattaa koskettaa puhtain sormin. Myös limakalvojen hankautuminen ja tahaton rikkoutuminen voi altistaa tulehduksille. Jatkossa esimerkiksi vesipohjaisen liukuvoiteen avulla voi saada liukua seksiin ja välttää nirhaumia, mikäli tuntuu, että jonkinlaista hankausta on voinut seksin aikana olla.
Mikäli haluat keskustella tilanteestasi lisää, niin olet lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme juttelemaan.