Siirry sisältöön
Hei! Minua mietityttää seksitautien mahdollisuus...
ID 159874
Hei! Minua mietityttää seksitautien mahdollisuus, lähinnä genitaaliherpeksen ja kondylooman. En ole harrastanut varsinaisesti seksiä muiden, paitsi vakituisen kumppanini kanssa ja myöskään hän ei ole harrastanut seksiä muiden kanssa kuin minun. Käytämme myös kondomia. Edellisessä suhteessani on kuitenkin ollut hyväilyä käsillä toisen kanssa, mutta ei muuta. Kyseisestä suhteesta on myös jo kauan aikaa. Olen huomannut alapäässäni pieniä näppyjä, mutta seksitautitesteihin en tahtoisi joutua.

Asiantuntija vastaa
26.03.2020 klo 12:51 , Väestöliitto
Moikka, kiitos kun kirjoitit! Mietit sukuelimissä olevia näppyjä ja sitä, että voisiko kyseessä olla herpesrakkula tai kondylooma. Pohdit, että voiko seksitaudit tarttua käsien välityksellä. Herpes ja kondylooma ovat molemmat viruksia. Käsien kautta seksitautien tarttuminen edellyttäisi sitä, että kädellä kosketetaan ihoaluetta, jossa on virusta ja sen jälkeen kosketetaan välittömästi toisen henkilön sukuelimiä. Tämä ei ole kovin yleistä mutta toki mahdollista.
Lääkäri pystyy usein erottamaan herpeksen tai kondylooman muista näppylöistä oireiden perusteella ja katsomalla miltä näppylä näyttää. Läheskään aina ei tarvitse ottaa näytettä. Joskus näppylästä otetaan näyte, joka analysoidaan, useimmiten näyte otetaan vain varovasti pumpulipuikolla koskien.
Sukuelinten seudun talirauhaset voivat tukkeutua ja tulehtua siinä missä muuallakin kehossa, ja on ihan tavallista, että sinnekin tulee toisinaan finnejä. Myös sheivaaminen voi ärsyttää ihoa ja aiheuttaa näppylöitä.
Näin netin välityksellä on kuitenkin mahdotonta arvioida, että mitä kertomasi näpyt ovat. Tule juttelemaan asiastasi ilmaiseen ja nimettömään seksuaalineuvontachattiin, niin voimme kartoittaa tilannettasi hiukan tarkemmin. Jos kuitenkin haluat selvitellä asiaa tai näpyt eivät parane noin viikon kuluessa, ota yhteyttä esimerkiksi terveysasemasi terveydenhoitajaan tai jos olet koulussa, oppilaitoksesi terkkariin.
Jos mietit miten seksitautitesteihin hakeudutaan, voit lukea aiheesta täältä. Seksitautitestejä ei kannata pelätä, niiden ottaminen ei satu.