Siirry sisältöön
Miehen naispuolinen ystävä häiritsee suhdettamme
ID 144928
Hei! Miesystävälläni on salainen naisystävä, jonka kanssa viestittelee melkein joka päivä tai joka päivä. Ystävä paljastui vahingossa jo yli 7 vuotta sitten. On vain hyvä ystävä miehen mukaan. Asia puitiin monta vuotta ja miesystäni lopetti “ystäväsuhteen” muutama vuosi sitten. Nyt tämä sama ystävä on kuitenkin palautunut kuvioon takaisin ja en millään pysty hyväksymään sitä. En löydä enää keinoja millä tätä käsitellä.
Minua ahdistaa aivan valtavasti tämä ystävyyssuhde, vaikka se onkin vain viestittelyä. Nainen asuu 300 km päässä, on naimisissa eikä hänen miehensä tiedä tästä ystävyydestä mitään. Minua loukkaa se, kun mies puhuu tälle naiselle enemmän kuin minulle. Meillä on melko hyvä suhde, eikä pitäisi olla suurempia ongelmia. En ymmärrä miksi miehellä pitää olla tämmöinen sydänystävä. Hän hermostuu nyt, kun yritän puhua asiasta ja hänen mielestään minä jankutan samaa asiaa. Mietin, ettei hänkään pitäisi siitä, jos minä viestittelen jonkun miehen kanssa. Olen kuulemma lapsellinen. Olen täysin varma, että miehellä on tunteita tätä naista kohtaa. Olen kirjoittanut naiselle jo aiemmin ja hän sanoo heidän olevan vain ystäviä. Nainen ei miestäni kuulemma huolisi, mutta myötäilee ja ihmettelee, miksi miehellä on tunteita häntä kohtaan. Nainen pelkää, että kerron hänen miehelleen tätä ystävyydestä.
Voiko tästä mitenkään päästä yli, kun mies valehtelee, ettei kirjoittele niin usein. Sanoo, että vaihtavat ajatuksia, muttei vaihda minun kanssa niitä ajatuksia. Emme asu yhdessä, mutta viikonloput olemme viettäneet yhdessä. Sanoo tykkäävänsä minusta, mutta samalla minua loukkaa aivan kamalan paljon tämä asia. Mitä tässä voi enää tehdä?

Asiantuntija vastaa
19.02.2020 klo 10:24 , Väestöliitto
Kerrot, että miesystävälläsi on naispuolinen viestittely-ystävä, ja tämä suhde on monen vuoden jälkeen taas palannut kuvioon. Sinua tämä ystävyys häiritsee ja sinä sanot olevasi varma, että miehelläsi on tunteita naista kohtaan. Asiasta tulee riitaa ja sanot, että sinua asia ahdistaa valtavasti.
Kuulen asian niin, että koet naisen uhkana teidän väliselle yhteydelle miehesi kanssa. Ehkä koet miehen huomion ja ajatusten suuntautuvan tätä toista naista kohti sinun sijastasi? Toisaalta kerrot, että mies sanoo naisen olevan ystävä ja tämä kyseinen nainen sanoo myös samaa. Viestissäsi ei tulekaan selkeästi ilmi, mihin perustat varmuutesi tunteiden syvemmästä laadusta. Onko kyse enemmän siitä, että mies on pitänyt asiaa salaisuutena tai sinusta tuntuu, ettei hän kerro totuutta viestittelyn määrästä tai laadusta? Toisaalta kerrot, että teillä on melko hyvä suhde, jossa ei ole sen suurempia ongelmia.
Kumppanin ystävyyssuhteiden olisi lähtökohtaisesti luonteeltaan hyvä olla sellaisia, jotka ovat avoimia eivätkä sisällä salaisuuksia tai salailua. Voisitteko kaikki tutustua toisiinne paremmin? Jos kyse on vain ystävyyssuhteesta, tämä voisi myös olla mahdollista?
Tulee mieleen, että pelkäät miehesi tykkäämisen sinua kohtaan olevan vaarassa. Parisuhteessa onkin tärkeää tuntea olonsa turvalliseksi ja rakastetuksi. Tähän liittyy vahvasti myös luottamus, joka on selkeästi nyt koetuksella. Mikä auttaisi asiassa? Millä tapaa voisit päästä asiassa eteenpäin? Onko ainut ratkaisu se, että mies joutuu ikään kuin valitsemaan teidän välillä? Yksi vaihtoehto on toki vaatia tätä, mutta asiaa voi tarkastella myös vähän eri näkökulmista.
Ehkä voisit kertoa miehellesi niistä syvimmistä peloista, joita asia sinussa herättää. Tämä herättää usein vastustuksen sijaan myötätuntoa ja lisää ymmärrystä. Ehkä sen sijaan, että ”jankutat samaa asiaa”, voisitkin kertoa siitä toiveestasi, että miehesi kertoisi sinulle asioistaan? Voisitko ihan konkreettisesti kertoa miehellesi millaisia sanoja ja tekoja toivot häneltä teidän parisuhteenne vahvistamiseksi? Entä mitä itse voisit tehdä vahvistaaksesi teidän suhdetta? Voisiko teillä olla jotain eritystä odotettavaa seuraavaan yhteiseen viikonloppuun?
Yksi vaihtoehto on sekin, että yrität todella kuulla miestäsi siitä, että miksi tämä ystävyys on hänelle niin tärkeä, osaako hän kertoa sitä? Silloin jos keskustelu kiertyy samaan aiheeseen ja samalle raiteelle toistuvasti, on myös tärkeää pitää taukoja asian käsittelemisestä ja toisaalta myös yrittää katsoa asiaa vähän eri näkökulmista. Jos asia ei lähde ratkeamaan, on tärkeää hakea tukea myös suhteen ulkopuolelta, kuten olet nyt tehnytkin.