Siirry sisältöön
Aloitimme seurustelun syksyllä 2020. Muutimme yht...
ID 258907
Aloitimme seurustelun syksyllä 2020. Muutimme yhteen nyt syksyllä. Sain selville, että miehelläni on ollut profiili netin seuranhakupalstalla ja profiilin mukaan hakee seksiseuraa. Mieheni on aktiivisesti käyttänyt palvelua ainakin koko kevään toukokuuhun asti. Lisäksi löytyy reittihakuja naisten luo. Kysyin mieheltä asiasta niin ei tunnusta mitään. Mitähän pitäisi tehdä kun tunnen olevani oikeassa.. Olin todella rakastunut mieheen ja olisin ollut koska tahansa valmis avioliittoon mutta nyt jos kosisi minua niin en enää tiedä mitä vastaisin.

Asiantuntija vastaa
16.09.2021 klo 09:13 , Väestöliitto
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Ymmärrän kysymyksesi liittyvän ennen kaikkea luottamukseen. Kerrot olleesi erittäin rakastunut ja suhteenne onkin edennyt noin vuoden seurustelun jälkeen yhteenmuuttoon. Tulkitsen asian niin, että ennen yhteen muuttoa sinulla ei ollut epäilystä kumppanisi sitoutumisesta parisuhteeseenne tai siitä, että hänellä olisi kiinnostusta parisuhteen ulkopuoliseen seksiseuranhakuun.
Nyt sinulle on kuitenkin selvinnyt, että kumppanisi on hakenut seksiseuraa seurustelunne aikana, mikä on rikkonut aiemmin kokemasi luottamuksen parisuhteessanne. Kysy itseltäsi, miten luottamus voisi rakentua uudelleen ja puhu asiasta myös kumppanisi kanssa. Älä syytä, vaan kerro omista tunteistasi, siitä, että tämä epäily vaikuttaa sinuun ja pyydä puolisoasi auttamaan, jotta voisit taas entiseen tapaan luottaa häneen.
Kysymyksestäsi ei käy ilmi, millainen suhteenne intiimielämä on, onko teillä aktiivista, molempia osapuolia tyydyttävää seksuaalielämää, oletteko keskustelleet tarpeistanne ja toiveistanne tai onko seksuaalisuus ylipäätään aihe, josta keskustelette. Pohdin myös sitä, oletteko olleet seurusteluaikananne toisillenne täysin avoimia tarpeistanne ja toiveistanne. Ja olitteko samantasoisesti sitoutuneita suhteeseenne.
Koska sanot kumppanisi etsineen seuraa ennen yhteen muuttoanne, voisiko olla niin, että hän ei ole ollut vielä keväällä varma teidän tulevaisuudestanne? Onko jokin muuttunut yhteenmuuton myötä, saanut hänet tuntemaan olonsa varmemmaksi suhteessanne? Toisinaan epävarmuus saa ihmisen miettimään ikään kuin varmuuden vuoksi ”suunnitelmaa-B”. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei henkilö olisi ensisijaisesti sitoutunut olemassa olevaan todellisuuteen.
Kysymykseesi siitä, mitä sinun pitäisi tehdä, on mahdotonta vastata. Puheenaihe voi olla kumppanillesi nolo tai aiheuttaa sellaista häpeää, ettei hän kykene kanssasi asiasta keskustelemaa. Toisaalta voi olla niinkin, että hän pelkää satuttavansa sinua kertomalla tai hän haluaa tietoisesti salata tapahtuneen. Voisitko itse pysähtyä miettimään, miksi sinun pitää saada miehesi myöntämään asia, jos jo tiedät kaiken kertomasi tapahtuneen.
Mitä sinulle kertoo suhteestanne se, että sinä tiedät seuranhausta, mutta kumppanisi kieltää asian? Miten tieto muokkaa käsitystäsi kumppanistasi, entä sinusta itsestäsi? Entä mitä odotat tai toivot tapahtuvan, jos hän myöntää asian? On tärkeää myös pohtia, millaisessa parisuhteessa sinun on hyvä olla, millaista suhdetta toivot ja minkä merkityksen annat puolisosi kertomalle.