Siirry sisältöön
6-vuotias ei halua pestä käsiään
ID 146668
Hei, Minulla on juuri 6 vuotta täyttänyt tyttö, joka pyytää minut aina vessaan pyyhkimään. Syynä ei ole se, etteikö hän osaisi, mutta hän ei vain halua pestä käsiään. Olen äiti, joka tekee vähän liikaakin lasten eteen. Minulla on siksi kolmen pienen lapsen kanssa välillä vähän liikaakin tekemistä. Olisiko jo syytä vaatia, että 6-vuotias tyttöni pyyhkisi itse pyllynsä ja joutuisi pesemään kätensä? Vastauksesta kiittäen

Asiantuntija vastaa
05.03.2020 klo 09:25 , Väestöliitto
Hei,
Voisit kysellä tytöltäsi miksi hän ei halua pestä käsiään. Tuntuuko käsien pesu ikävältä (esim. kuiva iho) tai vaikealta (onko lavuaarille / saippuaan / pyyhkeeseen helppo ylettyä) vai onko hänellä esim. kiire takaisin leikkeihin? 6v lapselle voi jo opettaa käsien pesua ja sen tärkeyttä. Eskarissa ja viimeistään koulussa jokainen pyyhki itse ja pesee myös kädet itse. Kun on kolme pientä lasta, tekemistä varmasti riittää ja jokainen itsenäistymisen askel on tärkeä. Voit myös kuulostella tyttäreltäsi, onko pyyhkimisessä kyse siitä, että hän haluaisi lisää hoivaa ja huolehtimista (onko hän esim. mustasukkainen sisaruksilleen)? Jos lapsi kaipaakin syliä ja hellimistä, kannattaa hänelle yrittää järjestää sitä ja samalla kannustaa ja iloita itsenäisistä vessakäynneistä.