BETA Siirry sisältöön

Maailman Terveysjärjestö ohjaa seksuaalikasvatus lapsuudesta lähtien

Julkaistu 12.12.2018 - Tuottanut Väestöliitto
Maailman terveysjärjestö WHO ohjeisti jo vuonna 2010 päättäjiä ja opetustoimen viranomaisia ja asiantuntijoita aloittamaan seksuaalikasvatuksen aikaisin. Suosituksen mukaan seksuaalikasvatuksen yleisissä opetuspaikoissa pitää alkaa varhaislapsuudessa ja jatkua läpi nuoruuden aikuisuuteen.

Seksuaalisuus on elämänikäinen ominaisuus ja kehitysprosessi. Se on jotakin, joka on olemassa ihmisessä, näkymättömänä, jo syntymässä ja on aina kuolemaan saakka. Se on olemista, ei tekemistä. WHO:n julkaisema Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa sisältää yksityiskohtaiset suositukset hyvästä, kokonaisvaltaisesta seksuaalikasvatuksesta eri-ikäisille lapsille ja nuorille.

Kokonaisvaltainen lähestymistapa, jossa seksuaalisuus nähdään ihmisen voimavarana, auttaa lapsia ja nuoria kehittämään keskeisiä taitoja. Ikätasoisten taitojen avulla he voivat päättää itse seksuaalisuudestaan ja ihmissuhteistaan eri kehitysvaiheissaan.

Ikätasoinen, kokonaisvaltainen seksuaalikasvatus auttaa lapsia ja nuoria voimaantumaan niin, että he voivat toteuttaa seksuaalisuuttaan ja elää ihmissuhteissaan tyydyttävällä ja vastuullisella tavalla. Nämä taidot ovat myös hyvin tärkeitä, jotta he osaavat suojautua mahdollisilta riskeiltä.

Seksuaalikasvatus on myös osa yleisempää kasvatusta ja vaikuttaa siten lapsen persoonallisuuden kehittymiseen. Ennaltaehkäisevä kasvatus auttaa ehkäisemään seksuaalisuuteen liittyviä riskejä, ja voi parantaa elämänlaatua, terveyttä ja hyvinvointia. Tällä tavoin seksuaalikasvatus auttaa parantamaan terveyttä yleisellä tasolla. WHO:n suositukset kattavat 0-vuotiaasta yli 15-vuotiaat.

Lähde: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80220/039844e2-c540-4e81-834e-6f11e0218246.pdf?sequence=1

Kirjoittanut: Vanhemmuuden asiantuntijat, Väestöliitto

Oliko tästä sinulle apua?

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Trygghetsfostran och att förebygga sexuella övergrepp

Trygghetsfostran handlar om att förebygga negativa erfarenheter och lära barn om gränser. Hurudan slags beröring är okej, hur sätta gränser?...

Storken – eller hur kan vi tala om sex med lågstadiebarn?

Sex kan kännas utmanande att tala om med barn. Vilka ord ska man använda, hur ingående behöver man vara? Vad om de frågar om p-piller eller har...

Snippa och snopp – börja tala om kropp och sexualitet med barn

Barn är nyfikna på kroppen och hur allt fungerar. För att diskutera sexualitet behöver man hitta lämpliga ord för könsorganen, vilket här gås...