Siirry sisältöön

Montako kertaa päivässä pitää syödä?

Julkaistu 13.12.2019 - Väestöliitto
Ruuasta saamme energiaa ja ravintoaineita, jotta kehomme toimii ja ajatus kulkee. Jotta saisimme ruuasta parhaan tuen päivän askareisiin, se kannattaa annostella säännöllisesti sopivina annoksina.
Poikien Puhelin -
Tuottanut Väestöliitto

Monelle säännöllisen syömisen ohjenuorana toimii 4-5 aterian päivärytmi eli aamupala, lounas ja päivällinen sekä tarvittaessa 1-2 välipalaa. Aterioiden väliin olisi hyvä jättää 3-5 tuntia, jolloin keho saa rauhassa sulattaa edellisen aterian ja toisaalta myös levähtää hetken ennen seuraavaa ruokailua. 3-5 tunnin tauko suupalojen välillä ehkäisee myös hampaiden reikiintymistä.

Epäsäännöllisen syömisen tuoksinassa terveysnäkökulma ja vireystila jäävät yleensä jalkoihin ja jatkuvan napostelun tai mega size –aterian jälkeen hyvä vireystila on enää unelma vain. Omaa ateriarytmiä etsiessä kannattaa huomioida, että myös juominen kannattaa ajoittaa aterioiden yhteyteen. Energiapitoisten juomien siemailu pitkin päivää tuo huomaamatta energiaa ilman hyviä ravintoaineita ja sekoittaa samalla myös nälän tuntemuksia. Vesi on aina hyvä valinta, jos aterioiden välillä janottaa.

Itselle sopivan ateriarytmin tunnistaa siitä, että ennen ruokailua ehtii tulla pieni nälkä, mutta ruokapäätökset ovat vielä hyvin hallittavissa. Jos aterioiden väli on venynyt liian pitkäksi niin kaikista rasvaisimmat ja makeimmat herkut valtaavat mielen. Toiset taas saattavat huomata muuttuvansa kärsimättömäksi tai kiukkuiseksi, jos aterioita jää päivän aikana väliin.

Evääksi vielä Fressis.fi:n ateriavinkit!

Aamupala: Smoothiekulho, perinteinen puuro vai hedelmää ja pähkinöitä taskuun ja menoksi?

Lounas: Kouluruokalasta saa helposti hyvää seuraa ja ravitsevaa ruokaa. Aina ei osu lempiruoka listalle, mutta varmasti maistaminen kannattaa silti? Eikä maksa paljoa.

Välipala: Koulusta suoraan harrastuksiin vai kodin kautta kavereille? Missä matkan varrella ovat välipalapysäkit? Koulussa, kotona, kaverilla vai lähikaupan hedelmä-vihannesosastolla? Vai löytyikö repun pohjalta kotoa mukaan napattu take away-eväs? Kroppa ja mieli kiittävät hyvästä välipalasta!

Päivällinen: Saadaanko koko perhe kokoon ja kuulumiset vaihdettua samalla? Vai löytyikö kaapista eilisiä jämiä mikroon heitettäväksi omaan tahtiin? Tyyli on vapaa, mutta syöminen kannattaa varmasti.

Iltapala: Päivä pulkassa, läksyt tehty. Nyt on hyvä hetki kattaa rauhassa monipuolinen iltapala pöydän ääreen. Vähän väriä leivälle ja miksei viereenkin vaikka hedelmän muodossa. Tai jos leivän kaveriksi söisi vielä rahkan? Ja kun vauhtiin on päästy niin kerralla voisi pyöräyttää iltapalat koko perheelle. Niin ja ehkä iltapalaa valmistellessa valmistuu se seuraavan päivän eväskin jääkaappiin valmiiksi?

Video on toteutettu yhteistyössä Syöpäjärjestöjen Fressis-palvelukokonaisuuden kanssa.

Oliko tästä sinulle apua?

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Vertaistukichat endometrioosia ja/tai adenomyoosia sairastaville

Elätkö endometrioosin tai adenomyoosin kanssa? Epäiletkö, että gynekologiset oireesi voisivat liittyä niihin? Tervetuloa mukaan endometrioosin...

KIlpirauhasen liikatoimintaa sairastavien vertaischat 14.12.

Illan teemana liikatoiminnan muut oireet ja niiden vaikutus elämään yleensä. Miten sairauden voisi oppia hyväksymään?

Webinaari 16.12. klo 18 Sjögrenin syndrooma: Lääkkeet, itsehoito ja lääkehoidon tulevaisuus

Sjögrenliitto järjestää 16.12. webinaarin aiheesta Sjögrenin syndrooma: lääkkeet, itsehoito ja lääkehoidon tulevaisuus, jossa luennotsijana...