BETA Siirry sisältöön

Parisuhteessa tapahtuneiden loukkausten käsitteleminen

Julkaistu 02.11.2018 - Kirjoittanut Väestöliiton parisuhdetiimi ja Suomen pariterapiayhdistys , psykologi Lotta Heiskanen , Väestöliitto
Tämän tehtävän tarkoituksena on käsitellä sellaisia menneitä tapahtumia, jotka ovat jääneet painamaan parisuhteen osapuolia.

Varatkaa tehtävän tekemiselle rauhallinen aika ja paikka. Tehkää tehtävä niin, että kumpikin on vuorollaan sekä loukatun että loukanneen osapuolen roolissa.
Huomio: Jos ette pysty riitelemättä ja syyttelemättä vielä kohtaamaan loukkaantumisia, lopettakaa tehtävän tekeminen.

1. Kuvaile jokin tilanne, jolloin tunsit kumppanin loukanneen sinua, niin että sinun oli aikaisempaa vaikeampi luottaa häneen tai tuntea olosi turvalliseksi. Isoja ja epämääräisiä loukkaantumisen aiheita on vaikea käsitellä. Siksi on hyvä olla mahdollisimman tarkka ilmaisussaan. Yritä kertoa kumppanille omista loukatuksi tulemisen tunteistasi mahdollisimman selvästi.

2. Jos olet toista loukannut osapuoli, yritä kuunnella myötätuntoisesti ja saada selkeä kuva siitä, miltä toisesta tuntui. Voit käyttää apunasi kysymyksiä: Miten loukattu koki tilanteen? Mitä hän olisi tarvinnut? Mitä hän olisi toivonut sinun ymmärtävän? Yritä sitten tarkastella omia reaktioitasi rehellisesti ja avoimesti. Yritä auttaa kumppaniasi ymmärtämään, miten oma reaktiosi syntyi tilanteessa. Tässä ei ole tarkoitus puolustella omaa käytöstä. Koeta olla varovainen, ettet ala kuulostaa selittelevältä tai mitätöi toisen loukkaantumista. Sen sijaan tehtävänäsi on auttaa kumppania ymmärtämään käyttäytymistäsi tilanteessa. Näin autat häntä myös tulevaisuudessa ennakoimaan käyttäytymistäsi.

3. Jos vain pystyt niin, vakuuta kumppanillesi että otat aiheuttamasi kivun vakavasti. Ilmaise pahoittelusi niin kuin itse tunnet aidosti. Kerro tunteista, joita tapahtunut sinussa herättää. Useimmat meistä ovat suruissaan ja ehkä häpeissään, kun kuulevat, että ovat loukanneet rakkaitaan. Jos sinun on vaikea pyytää anteeksi, tutki tätä vaikeutta ja kerro siitä kumppanillesi.

4. Jos olet loukattu osapuoli, yritä hyväksyä anteeksipyyntö. Pyydä toiselta sellaista suhtautumista, mitä tarvitset juuri nyt. Kerro, mikä voisi vähentää kokemaasi loukatuksi tulemisen tunnetta. Mitä olisit kaivannut tilanteessa, joka loukkasi sinua? Mikä voisi auttaa sinua tuntemaan, että toinen haluaa todella korjata tilannetta?

5. Jos olet osapuoli, joka loukkasi toista, yritä nyt vastata toisen pyyntöön.

Jos suhteessanne ei ole tapahtunut suuria loukkaantumisia, pohtikaa yhdessä, kuinka autatte toisianne hoitamaan loukkaantumiset, joita suhteessa saattaa tulla.

Oliko tästä sinulle apua?