Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana ilman emätinyhdyntää?
ID 253415
Moi! Oon viime aikoina ollut tosi huolissani raskauden mahdollisuudesta. Onko mahdollista, että olisin raskaana, vaikka en ole koskaan ollut yhdynnässä? Yhden kerran silloinen poikaystäväni kosketti peniksellään (kondomin kanssa) emättimeni suuta, muttei mennyt sisään ja muutenkin vain kosketti hetken. Kuinka suuri todennäköisyys on, että tuollaisesta tulisi raskaaksi? Kuukautiseni ovat tulleet ajallaan, mutta kun lukee tarinoita yllätysraskauksista, en pysty rauhoittumaan. Tein myös raskaustestin muutama viikko tämän jälkeen, joka oli negatiivinen, mutten vain kykene rauhoittumaan. Tuntuu, että jollakin magialla sisälläni on lapsi vaikken ole koskaan seksiä harrastanut. Pojan sormet ovat olleet sisälläni ja sekin huolettaa, vaikka tiedän ettei hän missään välissä koskettanut itseään samoilla sormilla. En missään nimessä halua lasta tai olla raskaana, joten raskaus olisi aikalailla maailmanloppu. Tulen hulluksi tämän raskauspelon kanssa!

Asiantuntija vastaa
29.06.2021 klo 15:38 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi raskauteen liittyvästä voimakkaasta pelosta ja ahdistuksesta. Kuten itsekin kuvaat, raskaus tässä tilanteessa on käytännössä mahdoton. Mikäli kumi on ollut käytössä, penis ei ole käynyt emättimessä, kuukautiset tulevat ajallaan ja raskaustestin tulos on negatiivinen, ei syytä huolelle ole. On kuitenkin mahdollista, että ajatus raskaudesta herättää voimakasta ahdistusta, ja jää pyörimään mieleen ilman todellista syytä huolelle.
Koetko, että sinua ahdistaa jotkin muutkin asiat elämässäsi? Koetko, että jäät jumiin huoliisi, ja ne vaikuttavat hyvinvointiisi merkittävästi? Voimakkaasta ahdistuksesta ja pelosta on tärkeää keskustella ammattilaisen kuten lääkärin tai psykologin kanssa, jotta löydät työkaluja käsitellä hankalia tunteita. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Tunteet kuten ahdistus ei useinkaan kerro siitä, miten asiat ovat, vaan kyseessä on monesti puhtaasti tunne, mikä sinulla on. Tunteiden kanssa voi oppia elämään niin, että ne saavat tulla ja mennä eikä niiden kanssa tarvitse jäädä jumiin. Myös ajatuksia tulee ja menee, kaikenlaiset ajatukset kuuluvat ihmisyyteen. Kannattaa siis pohtia keinoja, joilla pystyt rauhoittamaan mieltä ja kehoa. Auttaisiko liikunta? Mukava tekeminen tai juttelu ystävien kanssa? Sinun ei tarvitse puskea huoliasi pois, vaan voit hyväksyä sen, että huolia on, mutta suunnata huomiosi muuhun. Monille tietoisuustaitojen harjoittelusta on apua, ja Mieli Ry:llä löytyy harjoitteita tähän.
Toinen asia, mistä voi olla apua, on sopivan ehkäisymenetelmän pohtiminen, jotta voi olla seksitilanteissa luottavaisin mielin. Olet lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme pohtimaan tilannettasi. Ehkäisyneuvolat ja kouluterveydenhoitaja auttavat myös ehkäisyyn liittyvissä asioissa.
Kannattaa myös jättää kauhutarinoiden lukeminen netistä, ja päättää luottaa raskaustestin tulokseen sekä siihen, että kondomi oli käytössä ja kuukautiset tulevat tavalliseen tapaan. Kondomi oikein käytettynä on turvallinen ehkäisymenetelmä, ja ei ole tavallista tulla raskaaksi ulkoisten sukuelinten hyväilystä ilman kondomiakaan. Mahdotonta se ei ole mikäli eritteitä päätyy emättimen suuaukolle, mutta tavallisin tapa tulla raskaaksi on penis-emätinyhdyntä.