Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 251991
Moi, mietin, että olenko raskaana. Käytimme kondomia ehkäisyssä. Kuukautiseni ovat yli viikon myöhässä ja rintojani särkee. Olen tehnyt kaksi raskaustestiä jotka ovat molemmat olleet negatiiviset. Silti mietityttää kun kuukautisia ei näy.

Asiantuntija vastaa
31.05.2021 klo 11:41 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi raskauden mahdollisuutta. Kerrot tehneesi kaksi raskaustestiä, joista on tullut negatiivinen tulos. Kuukautisesti ovat kuitenkin yli viikon myöhässä. Lähtökohtaisesti raskaustesti on luotettava tapa selvittää mahdollinen raskaus, kun se ajoitetaan oikein. Raskautta ei todeta oireiden perusteella, sillä oireet voivat liittyä moniin asioihin.
Kuukautiset voivat joskus heittää viikollakin, ja kuukautisten heittelyyn voi vaikuttaa moni asia kuten stressi tai muutokset elämäntavoissa. Kyse ei siis välttämättä ole raskaudesta, vaikka raskauden mahdollisuus on asia, joka kannattaa heti alkuun tarkistaa. Ohje raskaustestin tekemiselle on se, että se tehdään kolme viikkoa suojaamattomasta emätinyhdynnästä, tai kun kuukautiset ovat myöhässä. Raskaustestiä ei siis kannata tehdä liian varhain, sillä silloin tulos ei ole varma. Raskaustestejä ei myöskään kannata tehdä muutaman päivän välein, vaan negatiivisen testituloksen jälkeen kannattaa odottaa viikko ennen seuraavaa testin tekoa.
Mikäli sinulla on ollut viikon verran aikaa tehtyjen testien välissä ja kuukautisesi ovat aina olleet säännölliset, kuulostavat testitulokset luotettavilta. Jos kuukautiset eivät kuitenkaan muutamassa päivässä ala, voit tehdä vielä kolmannen testin. Jos kuukautisia ei kuulu, niin kannattaa soittaa terveysasemalle, jotta syytä voidaan alkaa selvitellä. Raskaustesti voidaan tehdä myös terveysasemalla. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin. Voit myös jutella asiasta kouluterveydenhoitajan kanssa.
Jos olet alaikäinen, terveydenhuolto on sinulle ilmaista, ja voit halutessasi pyytää, että käynnistä terveysasemalla ei kerrota vanhemmillesi.
Tervetuloa seksuaalineuvontachattiimme juttelemaan, mikäli vastaus mietityttää!