Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 317631
Voinko olla raskaana jos poikaystäväni tuli alushousuilleni? Moi olen 17v tyttö ja olen ollut suhteessa poikaystäväni kanssa 2 vuotta. Onko mahdollista että voisin olla raskaana vaikka emme harrastaneet seksiä? Vatsani on sattunut tavallista enemmän parin viimepäivän aikoina noin kerran päivässä. Emme myöskään ole harrastaneet seksiä viime kuukautisteni jälkeen tai sitä ennen, eli raskaus ei muulla tavalla olisi mahdollista. Kuukautisteni pitäisi alkaa vasta viikon päästä ja tilanne tapahtui päivä edellisten kuukautisten jälkeen. Minulla on myös ollut vähän stressiä koulun takia mutta ei minua ennen ole sattunut vatsaan mielestäni tällä tavalla kuin kerran tai pari. Minua pelottaa että olisin raskaana, koska en ole aivan varma onko siemensyöksyä voinut joutua emättimeeni. Hän tuli alushousuilleni, mutta voiko siemensyöksy kulkeutua kankaan läpi tai reunoilta häpyhuulien kautta? En tiedä mitä minun pitäisi tehdä, ja en uskalla tehdä raskaustestiä, sillä en tiedä mitä tekisin jos jollain ihmellä olisinkin raskaana.

Asiantuntija vastaa
21.08.2025 klo 14:58 , Väestöliitto
Hei,
kiitos viestistä, jossa mietit raskauden mahdollisuutta. Kuvailemasi tilanne ei ole tavallinen eikä todennäköinen tapa tulla raskaaksi. Kerrot viestissäsi erilaisista raskauteen viittaavista oireista ja olet huolissasi asiasta, joten mieltäsi voisi rauhoittaa raskaustestin tekeminen ja siten asian selvittäminen. Jos et uskalla tehdä raskaustestiä kotona, niin voit ottaa yhteyttä ehkäisyneuvolaan ja hoitaa asian sitä kautta. Voit lukea lisää raskaustestin tekemisestä artikkelistamme.
Jos huolesi ja kertomasi aiemmasta poikkeava oireilu jatkuu, ota silloinkin yhteyttä terveydenhuoltoon asian selvittämiseksi ja avun saamiseksi. Jos teillä ei ole käytössä ehkäisymenetelmää, sen hankkimista kannattaa miettiä, sillä ehkäisyn puute heikentää usein myös seksuaalista halua ja nautintoa. Voit lukea artikkelistamme lisää ehkäisyvaihtoehdoista.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Voit halutessasi tulla keskustelemaan aiheesta lisää seksuaalienuvontachattiimme.