Siirry sisältöön
Voiko raskaaksi tulla kankaan läpi tai tilanteissa, joihin ei liity seksiä?
ID 241476
Hei! Minua pelottaa että olen raskaana. Kuukautiset ovat kaksi viikkoa myöhässä (ovat kuitenkin olleet aina aika epäsäännölliset). Olen 16-vuotias ja kuukautiset olleet jo 3-4 vuotta. Seksiä en ole harrastanut, mutta voivatko siittiöt päästä kankaan läpi/onko raskaus siis mahdollinen? Oireina on ollut samanlaisia oireita, kuin ennen kuukautisia, mutta ne eivät ole alkaneet.

Asiantuntija vastaa
25.01.2021 klo 10:57 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi raskaudenpelostasi, sillä kuukautisesi ovat myöhässä, mutta tavallisestikin epäsäännölliset. Kerrot myös, että sinulla ei ole ollut seksiä, mutta pohdit voisivatko siittiöt läpäistä kankaan.
Raskaus ei ole mahdollista sellaisissa seksitavoissa, joissa ihmisillä on vaatteet päällä tai esimerkiksi peitto tai lakana sukuelinten välissä. Pääasiallisesti voidaan sanoa, että riski raskauteen on olemassa, mikäli kyse on penis-emätinyhdynnästä, jossa ei käytetä kondomia tai muuta raskaudenehkäisymenetelmää. Seksitapoja on kuitenkin monia, ja periaatteessa pieni raskaudenmahdollisuus on olemassa, jos esiliukastetta tai spermaa viedään emättimen suuta ympäröiville limakalvoille esimerkiksi sormin tai peniksellä hyväillään vulvan aluetta. Kuulostaa kuitenkin, että kohdallasi ei ole kyse tämänlaisesta tilanteesta. Raskaaksi ei voi tulla lakanoista, joissa on spermaa eivätkä siittiöt selviydy kuin pienen hetken kehon ulkopuolella. Täten istuinalustat eivät koskaan ole riski raskautumiselle, ja mikäli pelkosi liittyy viimeiseksi mainittuun ja on toistuvaa, kannattaa pelko ottaa puheeksi terveydenhuollossa.
Kerrot myös epäsäännöllisistä kuukautisista. Kuukautisten epäsäännöllisyydestä kannattaa jutella terveydenhoitajan kanssa, sillä mikäli kuukautiset kovasti heittävät tai kuukautisiin liittyy muita hankalia vaivoja, voi esimerkiksi hormonaalisesta ehkäisystä olla apua tilanteeseen. Hormonaalinen ehkäisy on myös tehokas keino raskauden ehkäisyyn, mutta raskaudenehkäisyssä sitä kannattaa käyttää vasta sitten, jos penis-emätinyhdyntä tulee kohdallasi ajankohtaiseksi tavaksi harjoittaa seksiä.
Otan tähän loppuun puheeksi pelon raskaaksi tulemisesta. Joskus pelkoa on, vaikka periaatteessa tietää, ettei raskaaksi tuleminen ole mahdollista. Joskus pelko samasta asiasta voi painaa mieltä toistuvasti, ja aiheuttaa ahdistusta. Joskus pelko on niin suurta, että se haittaa toistuvasti seksitilanteita, ja niistä on vaikea nauttia. Jos raskaaksi tulemiseen liittyy suurta pelkoa, kannattaa tulla juttelemaan siitä esimerkiksi seksuaalineuvontachattiimme, niin voimme ohjata sinua eteenpäin asiassa. Jos raskaudenpelko liittyy sellaisiin tilanteisiin, mihin seksi ei liity millään tavalla, kannattaa pelko ottaa puheeksi esimerkiksi terveydenhoitajan tai koulupsykologin kanssa. Joskus pelon taustalla voi olla myös muita asioita, jolloin keskustelu ammattilaisen kanssa voi olla avuksi.