Siirry sisältöön
Viittaavatko normaalia lyhyemmät kuukautiset raskauteen?
ID 201634
Hei Harrastin poikaystäväni kanssa seksiä noin viikko sitten. Minulla on käytössäni e-pillerit. Kuukautiseni olivat alkamassa juuri ennen yhdyntää ja ne alkoivatkin sen jälkeen normaalisti. Ne kuitenkin loppuivat hieman aikaisemmin kuin normaalisti ja olivat normaalia niukemmat. Onko siis mahdollista että voisin olla raskaana ja sen takia kuukautiseni loppuivat etuajassa. Ja pillereilläni oli sillon juuri taukoviikko, mutta eikö ehkäisytehon pitäisi silti säilyä tuon viikon ajan?

Asiantuntija vastaa
17.08.2020 klo 08:37 , Väestöliitto
Hei, kiitos viestistäsi, jossa pohdit raskauden mahdollisuutta ja sitä, viittaavatko normaalia lyhyemmät ja niukemmat kuukautiset raskauteen. Mikään, mitä kerrot ei viittaa siihen, että olisit raskaana. Kuukautiset voivat olla joskus vähän niukemmat ja lyhyemmät ja on tavallista, että e-pillerit niukentavat vuodon määrää ja lyhentävät kuukautisten kestoa, se on itse asiassa usein yksi e-pillereiden toivottuja vaikutuksia.
Olet ihan oikeassa, että e-pillereiden ehkäisyteho säilyy taukoviikon aikana. Mikäli olet ottanut pillerit säännöllisesti ja aloittanut ne ohjeen mukaan, ne ovat lähes täysin varma raskaudenehkäisykeino.
Toivon, että tämä vastaus huojentaa mieltäsi. Jos sinulle herää kysymyksiä tästä tai jostain muusta aiheesta, tervetuloa keskustelemaan maksuttomaan seksuaalineuvontachattiin.