Siirry sisältöön
Tarttuuko kondylooma suuseksissä?
ID 318944
Harrastin suuseksiä miehen kanssa jolla oli aktiivisena kondylooma. Hpv rokotuksen olen saanut 15 vuotiaana ennen seksielämän aloittamista. Voiko kondylooma suussa aiheuttaa kipua/kurkkukipua tms? Minulla ei vielä ole oireita. Voiko siitä kehittyä suusyöpä? Voiko olla että rokotuksen vuoksi tämä kondylooma ei ole tarttunut minulle suuhun?

Asiantuntija vastaa
06.03.2026 klo 15:40 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
HPV eli papilloomavirus voi tarttua limakalvokontaktissa, joten se voi tarttua myös suuseksissä suun limakalvoille. Suun ja nielun alueen HPV-infektiot paranevat kuitenkin lähes aina itsestään samalla tavalla kuin sukuelinten alueella ilmenevät HPV-tartunnat. Monet HPV-tartunnat ovat myös täysin oireettomia.
Papillomavirustyyppejä tunnetaan parisataa. Osa niistä aiheuttaa kondyloomaa ja osa on niin sanottuja korkean riskin tyyppejä, jotka voivat pitkään jatkuessaan liittyä joidenkin syöpien kehittymiseen. Suun ja nielun alueen syövissä on tavallisimmin mukana korkean riskin HPV:tä.
Kerrot saaneesi HPV-rokotteen ennen seksielämän aloittamista. Rokote suojaa tehokkaasti useita syöpää aiheuttavia HPV-tyyppejä vastaan. On siis mahdollista, että rokote on suojannut sinua tartunnalta. Rokote ei kuitenkaan suojaa aivan kaikilta papilloomavirustyypeiltä.
Jos on ollut suojaamatonta seksiä, hyvä tapa huolehtia omasta terveydestä on käyttää jatkossa kondomia ja hakeutua seksitautitesteihin. Voit lukea seksitautien testauspaikoista tästä artikkelistamme. On myös hyvä tietää, että tupakointi voi yhdessä HPV-infektion kanssa lisätä joidenkin syöpien riskiä.
Jos suuhun myöhemmin ilmaantuu selviä muutoksia, kuten syylämäisiä muutoksia, pitkittyviä haavaumia tai muuta poikkeavaa, kannattaa hakeutua lääkärin tai hammaslääkärin arvioon. Ilman oireita ei yleensä tarvitse tehdä mitään erityisiä tutkimuksia, jos muut seksitaudit on poissuljettuja.
Jos HPV:hen liittyvät kysymykset tai huolet jäävät usein mietityttämään, asiasta voi olla hyvä keskustella myös terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Halutessasi voit tulla juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachatiimme. Seksuaalineuvontachatin löydät tästä linkistä.