Siirry sisältöön
Onko minulla endometrioosi?
ID 262406
Moikka! Oon alkanu tässä muutaman kuukauden aikana epäilemään voisinko sairastaa endometrioosia. Oireina kuukautisten aikaan mulla on ollu todella kovaa koko selän ja pakara kipua, niin että kävelykin on vaikeaa. Kuukautisten välillä oireina on ollut alaselkä-, niska-,nivus-, alavatsa- ja lonkkakipua. Ripulia, ilmaa mahassa ja lihaskramppeja. Usein orgasmin jälkeen tunnen kipua munasarjojen alueella. Tiputteluvuotoakin on ollut. Kipulääkkeistä on ollut ehkä hieman apua, mutta kipuilua on ollut silti.

Asiantuntija vastaa
22.10.2021 klo 11:09 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaa!
Kerrot epäileväsi, että sairastat endometrioosia. On totta, että kuvaamasi oireet voivat viitata endometrioosiin.
Kovien kuukautiskipuja kokiessa on tärkeää mennä lääkäriin. Parhaimman avun voit saada gynekologilta, mutta julkisella puolella sinut ohjataan ensin yleislääkärille. Gynekologille voi päästä suoraan yksityisen terveydenhuollon kautta. Jotkut gynekologit ovat erityisen kiinnostuneita nimenomaan endometrioosin hoidosta, ja tämän tiedon voi löytää yksityisten terveysasemien nettisivuilta lääkärin kuvauksesta. Endometrioosin ensisijainen hoitomuoto on hormonaalinen lääkehoito.
Suosittelen, että juttelet asiasta kouluterveydenhoitajan kanssa, varaat ajan terveysaseman lääkärille tai gynekologille yksityiseen terveydenhuoltoon, mikäli taloudellinen tilanne sen sallii tai vanhemmat tukevat sinua taloudellisesti. Voit asioida julkisessa terveydenhuollossa ilmaiseksi, mikäli olet alle 18-vuotias. Mikäli et halua vanhempiesi tietävän siitä, että asioit lääkärissä, voit sanoa sen terveydenhuollossa. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Suosittelen, että tutustut myös Korento Ry:n nettisivuihin. Vertaistukea on myös saatavilla. Voit myös tulla juttelemaan tilanteestasi seksuaalineuvontachattiimme.Mikäli tilanne vaikuttaa seksuaaliseen hyvinvointiisi, on siitäkin tärkeää jutella ammattilaisen kanssa.