Siirry sisältöön
Onko jälkiehkäisy onnistunut?
ID 289213
Voinko olla raskaana? Otin jälkiehkäisypillerin 2pv päästä suojaamattomasta seksistä ja siitä n. Viikon päästä tuli menkkamaista vuotoa joka kesti 3pv.(näiden välissä n. 2vk) 1pv sitten ois pitäny alkaa ”oikeat” menkat mutta ei ole alkanut, tarviiko vielä huolestua vai onko normaalia että tulee myöhemmin? Millon kannattaisi tehdä testi jos ei menkat ala?

Asiantuntija vastaa
12.01.2023 klo 11:26 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi jälkiehkäisyn onnistumista sekä kuukautisten viivästymistä. Hienoa, että olet yhteydessä asiassa, mikä sinua mietityttää. Jälkiehkäisy itsessään on hyvä menetelmä hätätapausten varalle, mutta ei valitettavasti tarjoa täysin varmaa raskaudelta. Tehoon vaikuttaa sen käytön ajoitus, ovulaation ajankohta sekä itse jälkiehkäisymenetelmän valinta.
Jälkiehkäisy itsessään voi sotkea kiertoa hetkellisesti ja aikaistaa kuukautisvuotoa. Tästä syystä seuraavat kuukautiset eivät välttämättä tule samaan aikaan kuin tavallisesti. Jos kuukautisvuoto ei tule silloin, kun se tavallisesti tulisi, on varminta tarkistaa jälkiehkäisyn onnistuminen tekemällä raskaustesti. Monesti myös rohkaisen nuoria tekemään raskaustestin varmuuden vuoksi kolme viikkoa itse riskitilanteesta tai silloin, kun kuukautiset ovat myöhässä. Raskaustestin tekeminen varmistaa itselle jälkiehkäisyn onnistumisen, mikä on monille huojentava ja luotettava tieto. Raskaustestejä saa hyvin edullisesti tavallisista ruokakaupoista ja apteekeista. Joskus myös kouluterveydenhoitajalta löytyy raskaustestejä. Täältä löydät lisää tietoa raskaustestistä.
Nykyään suositellaan myös, että etenkin nuoret hakeutuisivat jälkiehkäisyn ottamisen jälkeen terveydenhuoltoon (esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kautta tai varaamalla ajan kunnalliseen terveydenhuoltoon), jotta heille avautuu mahdollisuus keskustella esimerkiksi ehkäisyyn liittyvistä asioista. Jälkiehkäisystä löydät lisää tietoa täältä.
Mahdolliseen raskautumisen riskiin vaikuttaa hyvin moni eri tekijä eikä viestissä käy ilmi, minkälainen tilanne sinulla on ollut. On kuitenkin hieno juttu, että olet huolehtinut jälkiehkäisystä. Tilanteesta riippuen tulisi myös tarkastella seksitautien tarttumisen mahdollisuutta. Seksitaudeista klamydia on verrattain yleinen nuorten keskuudessa ja vähintään sen osalta on tärkeää hakeutua testiin, mikäli ei ole varma seksikumppanin tilanteesta seksitautien suhteen. Seksitaudit ovat usein oireettomia, ja käytännössä ihminen on voinut saada seksitaudin seksistä ilman kondomia tai suuseksisuojaa. Jos seksikumppanilla ei ole aiemmin ollut seksiä muiden kanssa, ei testattavan seksitaudin mahdollisuuttakaan ole. Seksitautitesteissä testataan monesti klamydia, tippuri, kuppa ja hiv, mutta vain ensimmäinen näistä on tavallinen löydös, jälkimmäiset kolme ovat harvinaisia seksitauteja Suomessa ja riski niiden tarttumisen suhteen kasvaa tietyilä avainryhmillä. Seksitautitesteihin pääsee omalla terveysasemalla ja testaus on ilmaista julkisella puolella. Täältä löydät lisää tietoa seksitautien testaamisesta. Seksitaudit testataan seksitapojen mukaisesti.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi!