Siirry sisältöön
Olen kokenut alku vuodesta rankan avoeron, jossa jouduin yllättäen jätetyksi.
ID 256394
Hei, olen kokenut alku vuodesta rankan avoeron, jossa jouduin yllättäen jätetyksi. Koen, että elämäni on ollut aikamoisessa kriisissä, olen hukannut itseni ja koen itseni arvottomaksi. Ero oli henkisesti ja myöskin fyysisesti yksi raskaimpia kokemuksia. Jouduin rakentamaan elämäni yksin uudelleen. Se on ollut musertavaa. Minulla on ollut yksi luottoystävä. Välit häneen katkesivat, koska hän ei jaksanut kuunnella eroon ja parisuhteeseen liittyviä huoliani. Menetin siis parisuhteen ja parhaan ystävän. Olen koittanut puhua asioista vanhemmilleni ja kertonut, että en pääse elämässäni eteenpäin, ja että tarvitsen tukea. Vastauksena olen saanut heiltä, että ei ennen vanhaankaan ole mitään terapioita tarvittu, että tilanteeseen auttaa vain aika. Olen kuitenkin itse eri mieltä. Koen että en saa tarvittavaa tukea vanhemmiltani, vaan kokemustani vähätellään. En enää tiedä miten minun pitäisi toimia? Olen yrittänyt itse etsiä sopivaa terapiaa, jonne pääsisin kasvotusten juttelemaan kokemastani. Mihinkään ei tällä hetkellä tunnu pääsevän korona tilanteen takia, vaan kaikki järjestetään etänä. Loppuun kerron vielä sen että, eksäni halusi minut kesän alussa takaisin pitkän hiljaiselon jälkeen. En suostunut asiaan, vaan ehdotin että keskusteltaisiin menneistä asioista. Sovittiin että katsellaan tilannetta rauhassa ja niin teimmekin pitkien keskusteluiden jälkeen, näimmekin aina kun oli mahdollista. Jouduin kuitenkin jälleen petetyksi, kun kuulin että miehellä oli ollut samaan aikaan toinen nainen kuvioissa. Koen ettei minusta ole enää mitään jäljellä. Enkä näe onnellista tulevaisuutta. Kaipaisin neuvoja tilanteeseeni. Ex-mieheni on kärsinyt eron jälkeen vaikeasta masennuksesta. Pelkään, että kohta minullakin diagnosoidaan sellainen.

Asiantuntija vastaa
13.08.2021 klo 08:40 - Vanhemmuuden asiantuntija , Seksuaaliterapeutti, terveydenhoitaja , Väestöliitto
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Hienoa, että olet lähtenyt hakemaan tukea ja apua tilanteeseesi. On tärkeää, että tulet nähdyksi ja kuulluksi asiasi kanssa, eikä sitä vähätellä. Sinulla on ollut raskasta, kun olet kokenut neljä suurta hylkäämiskokemusta saman vuoden aikana. Ensin kumppanisi jätti äkisti sinut, sen jälkeen ystävä sekä vanhemmat käänsivät sinulle selkänsä ja lopuksi koit vielä uskottomuutta ex-kumppanisi osalta. Ei siis ihme, että tunnet kuvaamiasi tunteita tilanteessasi.
Yllättäen jätetyksi tuleminen voi aiheuttaa ihmiselle traumaattisen kriisin. Kriisin kesto on aina yksilöllinen, et siis voi kiirehtiä toipumistasi. Kestoon vaikuttavat aiemmin koetut pettymykset läheisissä ihmissuhteissa, päällekkäiset kriisit, voimavarasi kuin myös eron luonne. Olet kokenut tilanteessasi perusturvallisuuden tunteen häviämisen, joka herkästi luo paniikkia ja pelkoa tähän hetkeen, vaikka itse tilanne on jo väistynyt. Voit käydä lukemassa traumaattisen kriisin käsittelyvaiheista lisää tästä: Shokista uuteen alkuun. Voit kuitenkin helpottaa oloasi toipumisen tiellä.
Sinulla on oikeus tunteisiisi, saatat kokea vihaa, epätoivoa, surua, häpeää, arvottomuutta ja riittämättömyyttä. Tunteesi voivat olla myös niin vahvoja, että niiden säätely voi olla hyvin vaikeaa. Vaikka kaikki tunteesi ovat sallittuja, ei ole hyväksi purkaa niitä hallitsemattomasti. Pohdi, millaisilla keinoilla olet aikaisemmin selvinnyt tunteita kuohuttavista tilanteista eteenpäin? Mikä on ollut toimivaa, mikä puolestaan ei? Kaikkien tunteiden hyväksyminen ja myötätunto itseäsi kohtaan ovat merkittävässä asemassa toipumisesi kannalta. Tunteiden säätelyssä voi auttaa niin keholliset menetelmät kuin mielikuvaharjoitukset. Voit löytää opastusta tietoisen läsnäolon harjoituksiin esimerkiksi mielenterveystalon sivuilta: itsehoito,tietoisuustaidot.
Perustarpeistasi huolehtiminen voi auttaa oloasi ja tunteitasi vakautumaan. Riittävästä levosta huolehtiminen on tärkeää. Väsyneenä asiat vaikuttavat vieläkin pahemmilta ja toivottomammilta. Väsynyt ihminen ei myöskään ole parhaimmillaan käymään läpi vaikeita asioita. Riittävän hyvällä ja säännöllisellä ravitsemuksella on myös vaikutusta vointiisi. Verensokereiden ollessa matalalla tunnetilat usein ylikorostuvat. Onkin tärkeää toipumisen kannalta, että saat riittävästi energiaa asian käsittelyyn.
On hyvä pohtia mistä saat hyvää oloa itsellesi. Näitä voivat tarjota esimerkiksi harrastukset, vapaaehtoistoiminta, työ, luonnossa liikkuminen jne. Vaikka tuntuisi, että haluaisi jäädä neljän seinän sisälle, niin liikkeelle lähteminen ja mieluisten asioiden tekeminen saattavat helpottaa oloasi ja tukea selviytymistäsi vaikeiden tunteiden kanssa. Näin myös toimintakykysi pysyy yllä. Välillä on tietysti ok jäädä sänkyyn, ja surra tapahtumia. On kuitenkin tärkeää, ettei sängyssä makaaminen ala kestämään päiviä. Myös arjen rutiineista kiinnipitäminen voi auttaa oloasi vähitellen helpottumaan.
Pohtiessasi parisuhteenne uudelleen rakentamista, on hyvä tarkastella realistisesti sen tilaa sekä mahdollisuuksia. Luottamus on suhteen perusta, pohdi onko sitä vielä mahdollista palauttaa? Tai oletko valmis antamaan toiselle mahdollisuuden luottamuksen palauttamiseksi kaikkien näiden pettymysten jälkeen? Tarkastele myös, mikä tunne ohjaa sinua tässä asiassa. Voiko kyseessä olla esimerkiksi pelko yksin jäämisestä, rakkauden/hyväksynnän kaipuusta vai jostain muusta?
Miten koet, olisiko ystävyyttä mahdollista elvyttää, nyt kun aikaa on kulunut? Kriisitilanteessa mahdollisuus väärinymmärryksille on suuri. Voisitko kertoa ystävällesi tunteistasi ja siitä, kuinka kaipaat häntä?
Kun omat keinot ja jaksaminen pitkittyneessä kriisi tilanteessa alkavat olla loppu, on tärkeää hakea itselleen apua. Vaikka lähipiirisi on sinut hylännyt, ammattilaiset eivät hylkää. Joskus voi olla apua esimerkiksi kelan kuntoutuspsykoterapiasta. Kuntoutukseen pääsyä odotellessa on kuitenkin hyvä saada apua ja tukea tilanteeseesi. Kasvokkain työtä tekeviä terapeutteja on, esimerkiksi maksullisissa Väestöliiton terapiapalveluista. Väestöliiton maksuttomissa palveluissa on puolestaan tarjolla chat, sekä puhelinpalveluita. Lue lisää tästä:Väestöliiton maksuttomat palvelut. Haluan kannustaa sinua kokeilemaan myös verkonvälityksellä saatavaa tukea. Älä jää yksin asiasi kanssa!
Monissa kunnissa ja kaupungeissa järjestetään eroseminaareja. Muilla voi olla vastaavanlaisia kokemuksia. Saatat saada huojennusta siitä, ettet kamppaile yksin näiden asioiden kanssa. Vertaistuessa on voimaa. Tästä pääset tutustumaan oman asuinalueesi eropalveluihin: Apuaeroon.
Toivottavasti pääset näillä vinkeillä alkuun toipumisessasi.