Siirry sisältöön
Voiko patti ulommissa häpyhuulissa viitata seksitautiin?
ID 293320
Olen 15 vuotias tyttö ja minulla on alapäässä jonkin tapainen patti (labia majorassa) ja minua pelottaa, että se on seksitautiin liittyvä, koska penis koski alapäähäni (en harrastanut suojaamatonta seksiä, mutta kuitenkin penis koski alapäähäni)

Asiantuntija vastaa
17.04.2023 klo 14:51 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Pohdit kysymyksessäsi voiko patti häpyhuulessa olla seksitaudin aiheuttama.
Sukuelimiin voi ilmestyä patteja monista eri syystä. Kyse voi olla esimerkiksi karvatupin tulehduksesta, jonka voi aiheuttaa ihokarvojen ajelu. Täältä voit lukea lisää karvatuppitulehduksesta. On yleistä, että sukuelimiin joskus myös ilmestyy finnejä. Osa seksitaudeista voi myös aiheuttaa patteja, syyliä tai näppylöitä sukuelimissä. Riippumatta siitä, mistä sinun patti johtuu, ei kannata yrittää puristaa tai näpelöidä pattia. Myös Bartholiniitti eli häpyhuulen rauhasen tulehdus voi joskus olla selittävä syy patille. Bartholiniitistä löydät lisää tietoa täältä. Sukuelinten oireissa on tärkeää, että niitä tutkitaan terveydenhuollossa emmekä valitettavasti voi viestin perusteella arvioida, mistä on kyse.
Seksitaudit voivat tarttua limakalvojen tai rikkoutuneen ihon kautta tai jos eritteitä joutuu limakalvoille. Ihmisellä voi ola seksitautitartunta oireettomana. Seksitaudit voivat tarttua erilaisissa seksitavoissa. Kysymyksessäsi ei tule ilmi, millä tavalla penis on koskenut alapäähän. Emme valitettavasti antamasi tietojen perusteella pysty luotettavasti arvioimaan, voisiko tilanteessasi olla kyse seksitaudin mahdollisuudesta.
Ehdottaisimme, että kävisit näyttämään pattia terveydenhoitoalan ammattilaiselle, esimerkiksi koulun terveydenhoitajalle tai lääkärille. Voit myös varata ajan kuntasi terveydenhuoltoon. Keskustele ammattilaisen kanssa, niin he pystyvät arvioimaan, onko tarvetta poissulkea seksitautia seksitautitestien avulla. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Se voi tuntua jännittävältä käydä näyttämässä pattia terveydenhuollossa tai kouluterveydenhoitajalla. Muista, että ammattilaiselle genitaalien tutkiminen on osa heidän työtä. Jos sinua jännittää hakeutua ammattilaisen luokse tai haluat keskustella tästä aiheesta lisää, voit tulla juttelemaan meidän seksuaalineuvontachattiin.
Toivottavasti sait apua pohdinnoissasi!