Siirry sisältöön
Miten selvitä eteenpäin?
ID 250809
Kun tutustuimme mieheni kanssa biletimme ja käytimme paljon alkoholia. Olimme hyvin ihastuneita, ainakin minä. Jonkin ajan kuluttua sain tietää mieheni viesteilleen baari-iltoina edelleen muille naisille ja lähetelleen omia alastonkuvia, vaikka olimme sopineet seurustelusta. Hän kuitenkin selvinpäin katui, joten muutimme ja yhteen ja pian odotin lasta. Aloin rajoittaa ja kytätä miehen alkoholinkäyttöä, jonka vuoksi hänestä alkoi humalassa paljastua aggressiivinen puoli, sovimme ettei hän tule humalassa kotiin yöksi.
Minusta tuli mustasukkainen ja kyselin paljon juomareissujen tapahtumista, joka ärsytti/ahdisti miestä ja kiristi välejämme. Useamman viikon vietimme aina rauhallista kotielämää, mutta n. kk:den välein mieheni teki katoamistempauksia jolloin ei vastannut puhelimeen koko viikonloppuna ja jälkikäteen saatoin kuulla hänen lähetelleen taas alastonkuvia muille naisille. Mies oli aina katuvainen, mutta ei halua juurikaan keskustella asiasta, yrittää pitkittää asioiden selvittelyä, jotta “unohtaisin” koko jutun ja olisimme normaalisti.
Vauvan syntyessä tunsin usein yksinäisyyttä ja ihmettelin miten mies voi olla noin välinpitämätön. Toki hän on hyvä isä, kun hänelle sopii. Nyt odotan toista lastamme ja olen hoitovapaalla. Mies on viikot reissuhommissa ja tällöin hoidan usein myös hänen poikaansa. Nyt olen kuvitellut tilanteen hieman rauhoittuneen ja katoamistemppuja on ollut vähemmän. Kuulin kuitenkin, että hän oli reissusta viesteillyt ja pyytänyt toista naista lähettämään itsestään alastonkuvia. Hän ei haluaisi keskustella asiasta ja hänen mielestään ylireagoin. Varasin meille perheneuvolan, mutta sielläkään en saa miehestä mitään irti. Hän vakuuttaa kyllä, että haluaisi olla yhdessä, mutta minun alkaa olla melko vaikea jatkaa.

Asiantuntija vastaa
14.05.2021 klo 14:02 , Väestöliitto
Hei ja kiitos viestistäsi. Sanon heti aluksi, että minusta vaikuttaa siltä, että miehelläsi on päihdeongelma. Siihen viittaa useampi kertomasi kohta. Yhden perheenjäsenen mahdollinen päihdeongelma koskettaa koko perhettä? Onko hän itse valmis työstämään tätä?
Tyypillisimpiä päihdeongelmien vaikutuksia parisuhteeseen ovat läheisyyden ja luottamuksen katoaminen, vastuun muuttuminen yksipuoleiseksi, mahdollisesti pariskunnan eristäytyminen muista ihmisistä, sekä joskus taloudelliset ongelmat. Lisäksi päihteiden käyttö voi aiheuttaa jatkuvasti negatiivisia tunteita toista kohtaan ja päihteiden käyttöä koskevat riidat lisääntyvät.
Usein parisuhteessa sovitaan ja sitoudutaan yhteisiin pelisääntöihin, eli sovitaan se missä meidän suhteemme rajat kulkevat.  Teillä näitä ei ole saatu sovittua tai toimimaan. Pelisäännöt luovat luottamukselle kehyksen. Tähän liittyy esimerkiksi työnjako perheessä, salainen viestittely suhteen ulkopuolisille, runsas alkoholinkäyttö, puhumattomuus ja se, ettet tiedä ajoittain missä miehesi kulkee. Jälkikäteen ilmaistu katumus ilman, että asiaan tulee pysyvää muutosta, ei rakenna luottamusta. On kohtuullista vaatia, että yhdessä sovitut pelisäännöt pitävät.
Yksi tavallinen ns. pakokeino parisuhteen hankaluuksia on viestitellä verkossa seksuaaliseen sävyyn. Sen sijaan, että selvittäisi välejä kumppanin kanssa, on olevinaan helpompaa hakea nopeaa ”hauskuutta” tuntemattomien kanssa. Moni myös saattaa ajatella, ettei kuvien lähettely ole niin vakavaa, mutta toista se voi loukata paljonkin. Tästä syystä oman kumppanin kanssa on tärkeää sopia siitä, mikä on meille sallittua. Vaikka toisen ei tarvitse tietää aina kaikkea, useimmiten on niin, että salassa ja piilossa toiselta tehtävät asiat kuormittavat suhdetta. Jos toinen kerta toisensa jälkeen rikkoo lupauksen, on sinun erityisen tärkeää pitää omista rajoista kiinni. Se ei useinkaan ole helppoa.
On todella harmillista, ettei perheneuvolasta ole ollut apua. Jos teillä on vielä tapaamisia sinne, voisitko sanoa ääneen, että tuntuu ettei tästä ole hyötyä ja tarkentaa sitä mitä kaipaisit tapahtuvan? Onko siellä puhuttu tästä päihdeasiasta?
Ymmärrän väsymyksesi. Sinun hyvinvointisi ja jaksamisesi tässä tilanteessa on nyt kriittisen tärkeää. Todella hyvä, että olet lähtenyt hakemaan apua teidän tilanteeseen. Jos mies ei halua ottaa apua vastaan, on sinun kuitenkin tärkeää saada sitä itsellesi. Voit ottaa yhteyttä meidän parisuhdepalveluihin ja tutustua alla oleviin linkkeihin.