Siirry sisältöön

Miten opettaa lapsille metatyötä?

ID 179836

Hei, miten lapselle opetetaan metatyötä?  Tarkoitan, että miten ohjaan siihen, että lapsi oppisi tekemään kotityön (tai miksei jonkin koulu- tai harrastusjutun) itseohjautuvasti, tekisi siihen liittyvän metatyön itse, eikä niin, että vanhempi askel askeleelta antaa ohjeet, ja lapsi suorittaa ne, vähän kuin jokin ”pikkurobotti”, joka ymmärtää vain yksinkertaisia käskyjä Lapset on 10- ja 12-vuotiaat.

Asiantuntija vastaa

01.06.2020 klo 09:42 , Väestöliitto

Hei, 

Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestäsi! Metatyö eli varsinaisen työn suunnitteleminen on hankalaa hommaa ja vaatii erilaisia taitoja, erityisesti toiminnanohjausta eli keinoja, joilla haluttu tavoite saavutetaan. Kotityön tekeminen vaatii siis aloitekykyä, toiminnan suunnittelua, joustavaa toiminnan muuttamisesta tilanteen mukaan, virheiden havaitsemisesta ja niiden korjaamisesta, työmuistista ja tunnereaktioiden säätelyä ja käyttäytymisen kontrollointia. Nämä taidot alkavat kehittymään jo varhaislapsuudessa ja kehitys jatkuu varhaisaikuisuuteen saakka. Vaikka lista taidoista onkin pitkä, monet lapset kuitenkin pystyvät hoitamaan joitain kotitöitä itsenäisesti ja harjoittelun myötä taidot tietysti paranevat. Näitä metatyötaitoja kannattakin ehdottomasti opettaa lapsille, sillä niitä samoja taitoja voi hyödyntää myös omia opintoja tai palkkatöitä suunniteltaessa. 

Kotityö (tai jokin muu juttu) kannattaa jakaa osiin ja opettaa lapsille kaikki tarvittavat osat. Jos siis toivoo, että lapsi täyttää tiskikoneen, kannattaa kertoa ja näyttää  

  1. Mitä asioita koneeseen voi laittaa ja mitä ei? 
  2. Mihin lasit, aterimet, lautaset, kattilat ym. laitetaan? 
  3. Mistä löytyy tiskiaine, miten vesihana avataan? 
  4. Mikä on oikea ohjelma? 
  5. Milloin voi laittaa ohjelman päälle (ei esim. silloin kun ei ole aikaa odottaa kotona ohjelman loppumista)? 
  6. Muita huomioita? 

Aikuisen täytyy siis aluksi hyvin konkreettisesti kertoa mitä odotuksia työtä kohtaan on ja miten suunnittelua kannattaa tehdä. Aluksi kannattaa aloittaa helpommista hommista ja siirtyä vaikeampiin, kun helpot sujuvat. Tyypillisesti siis aluksi täytyy hiukan sietää sitä, että lapset ovat ”robotteja”, jotka toimivat käskystä, mutta vähitellen lapsilta voi odottaa myös omaa suunnittelua. Monesti lapsille myös täytyy hyvin konkreettisesti opettaa mitä “likainen” tai “sotkuinen” tarkoittaa. Omat lelut huoneen lattialla voi olla lapselle ihan normaali tai mieluinen asia, mutta aikuinen voi kokea saman hyvin sotkuisena. 

Hyvä keino opettaa kotitöitä, on ottaa lapset mukaan töihin. Kun tehdään yhdessä ruokaa, kannattaa koko ajan kertoa mitä tekee ja miksi. Esim. ensin tarkastan jääkaapista mitä siellä on, ja sitten valitsen reseptin ja teen kauppalistan. Sen jälkeen menen kauppaan ja kotona aloitan ruoan valmistamisen pilkkomisella ja sen jälkeen paistan jne. Kun ruoka on valmis, katetaan pöytä ja syönnin jälkeen astiat tiskataan ja pöydät pyyhitään. Aikuisen näkökulmasta nämä voivat olla itsestäänselvyyksiä, mutta lapset eivät tällaisia välttämättä huomaa. 

Jos teillä on sovittuna useita eri kotitöitä, voi avuksi ottaa kalenterin tai jonkin muistitaulun/listan. Sekin voi auttaa, jos lapsen kännykässä on muistutus esim. pyykkien ripustamisesta kuivumaan. Lapset (kuten aikuisetkin) eroavat siinä, kuinka paljon he nauttivat oman työn suunnittelusta. Toinen toivoo enemmän raameja (eli esim. ma klo 14 tiskikone, pe klo 16 imurointi) ja toinen taas toivoo enemmän vapautta (eli imuroi 1 krt/ viikko ja tiskikone 1krt / viikko). Lapsen kanssa kannattaakin jutella siitä, mikä on hänelle luontevaa tai mikä tuntuu hankalalta jonkin kotityön tekemisessä ja miettiä miten se helpottuisi. Kannattaa huomioida myös se, että eri ihmisillä on erilaiset siisteyskäsitykset ja esim. joillekin pelkkä lattioiden imurointi voi riittää ja toiset vaativat ehdottomasti myös listojen ja pöytä- ym. tasojen imurointia. 

Jokainen lapsi on yksilö, joten lapset oppivat asioita eri tahtiin. Joillain lapsilla on enemmän hankaluuksia toiminnanohjauksessa (erityisesti erityislapset) ja toisten motivaatio pysyy paremmin yllä. Jos lapset vastustelevat uusia kotitöitään, kannattaa heille myös selittää syyt miksi järjestelyt nyt muuttuvat. On ihan tyypillistä, että perheessä jokainen tekee osuutensa, jotta kaikki viihtyisivät kotona ja näitä taitoja lapset tarvitsevat myöhemminkin. 

Pääsääntö siis on, että kannattaa aloittaa suoraviivaisemmista töistä ensiksi. Kun kotona on selkeästi sovitut paikat lasten vaatteille ja tavaroille, näiden vieminen paikalleen on helppoa. Ruoan valmistaminen on huomattavasti monimutkaisempaa (ja mahdollisesti vaarallisempaa veitsien & kuumien levyjen ym. vuoksi) kuin siivoaminen. Koska teillä on kaksi lasta, voi olla hyvä sopia jotain yhteisiä hommia heille. Näin he voivat muistuttaa ja motivoida toinen toisiaan. 

Toivottavasti tästä vastauksesta oli hyötyä sinulle ja tsemppiä teille näiden kotitöiden harjoitteluun! 

Tästä voit katsoa lisätietoa toiminnanohjauksesta:

https://www.terveyskyla.fi/aivotalo/aivot-ja-toimintakyky/toiminnanohjaus/tietoa-toiminnanohjauksesta 

Oliko tästä sinulle apua?

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Lapsen viisi toivetta eroaville vanhemmille

Vanhempien ero on myös lapsen kriisi. Eroavat aikuiset voivat sitä omalla toiminnallaan syventää tai madaltaa. Parhaimmillaan vanhemmat...

Puhutaan rahasta osa 2: Raha-asioista puhuminen lapsen kanssa

Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua rahasta ikätasoisesti. Lapsille voi kertoa perheen rahatilanteesta ja siitäkin, että ei ole varaa...

Nuoren itsenäistyminen haastaa vanhemman muutokseen

Itsenäistyvä nuori haastaa myös vanhempaa itsenäistymään. Vanhemman tehtävä on sekä tukea nuorta hänen itsenäistymisessään että kantaa...