Siirry sisältöön
Miten keskustella entisistä seksisuhteista nykyisen kumppanin kanssa?
ID 283488
Seksiä tyttöystävän siskon kanssa. Olen seurustellut 5v tytön kanssa ja olen läheisissä väleissä myös hänen isosiskon kanssa (meillä on ollut ennen seksisuhde) Hänen isosisko on usein meillä yötä ja tästä tämä alkoikin. Yhtenä aamuna tyttöystäväni sanoi tietävänsä meidän vanhasta seksisuhteesta ja hänelle se on ok asia. Nyt se on mennyt ajan kanssa “pahaksi”. Tyttöystäväni kyselee usein seksistä siskonsa kanssa et miltä se tuntui? Jne… Kerran sitten tämä sisko tuli liukuvoiteen ja pyyhkeen kanssa sohvalle

Asiantuntija vastaa
12.09.2022 klo 10:15 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi jo mennyttä seksisuhdetta tyttöystäväsi siskon kanssa sekä sitä, miten tyttöystäväsi tähän suhtautuu tänä päivänä. Vaikuttaa siltä, että viestisi jää kesken, joten vastaan siltä pohjalta, mikä kuva minulle asiastasi tämän viestin pohjalta syntyy.
Yksi keskeinen asia hyvässä suhteessa on löytää rauha ja hyväksyntä osapuolten suhteiden historialle. On tavallista, että entiset seksisuhteet voivat mietityttää uusia kumppaneita etenkin, jos entiset seksikumppanit kuuluvat lähipiiriin. Hankalatkin tunteet ovat tavallisia, ja joskus on syytä keskustella niistä, jotta voidaan paremmin elää siinä suhteessa, mikä on meneillään nyt.
Kannattaa kuitenkin pohtia, miten näistä asioista keskustelee, sillä seksissä tapahtuneet asiat sinänsä ovat yksityisasioita eli sinulla sekä nykyisen kumppanisi siskolla on oikeus yksityisyyteen seksiin liittyvissä asioissa. Tarkoitan tällä sitä, että entisen seksisuhteen herättämistä tunteista voi puhua, mutta yksityiskohtaisia kysymyksiä tai pohdintoja itse seksiin liittyen ei ole syytä käsitellä muiden kanssa, vaikka se nykyistä kumppania pohdituttaisikin. Nykyisen suhteen hyvinvoinnin kannalta ei ole välttämätöntä tietää, minkälaista seksiä on aiemmin ollut kenenkin kanssa, mutta tunteita kannattaa käsitellä, jotta ne eivät ala vaivata itse suhdetta. On tärkeää löytää hyväksyntä menneisyydelle, jota ei itsesiassa voi muuttaa. Historia on sitä, mitä se on. Kannattaa etsiä keskusteluihin sellainen näkökulma, mikä auttaa teitä keskittymään teidän suhteeseen sen sijaan, että ruoditte muistoja menneisyydestä.
Vielä lopuksi, uudessa suhteessa on monesti tärkeää, että vanhat päättyneet suhteet on käsitelty ja taputeltu loppuun. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaikille osapuolille on selkeää, missä tällä hetkellä mennään. Teidän tapauksessa tämä tarkoittaa sinua, tyttöystävääsi ja tyttöystävän siskoa. Mikäli kuvio ei ole kaikille selkeä, on tärkeää keskustella rehellisesti, avoimesti ja kunnioittavasti siitä, mikä on nyt tärkeintä suhteen hyvinvoinnin kannalta.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdintoihisi!