Siirry sisältöön
Mistä apua suhteeseen?
ID 286301
Olemme olleet kumppanini kanssa yhdessä puolisen vuotta. Kumppanini kärsii voimakkaasta ahdistuksesta. Viimeisin ahdistus”kohtaus” liittyy siihen, että kumppanillani on mielikuva siitä, että minulla on ollut runsaasti seksikumppaneita. Tämä mielikuva on saanut hänet pohtimaan, onko suhteemme liian raskas hänelle. Olemme kokeneet puolen vuoden aikana paljon, ja mielestäni onnistuneet käsittelemään vaikeitakin asioita. Molemmilla on totta kai oma taakkansa. Itse olisin valmis kulkemaan tämänkin yli yhdessä, mutta kumppanini pitää eroa parempana vaihtoehtona, sillä hän kokee, ettei hänellä ole työkaluja asian käsittelyyn. Mistä voisimme saada apua tilanteeseen?

Asiantuntija vastaa
02.11.2022 klo 14:32 - Väestöliiton asiantuntija, terveydenhoitaja, TtM , Väestöliiton asiantuntija, terveydenhoitaja, TtM , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Kerroit kysymyksessäsi haastavasta tilanteestanne, johon olette miettineet jo tahoillanne ja yhdessä ratkaisua. Kerroit, että kumppanillasi on voimakasta ahdistusta, mikä on viimeisimpänä ilmennyt mielikuvana sinun seksikumppaneidesi määrästä. Mietin mitä mielikuva tarkoittaa. Onko teillä ollut aiemmin keskustelua toistenne seksikumppaneiden määrästä ja onko asia mahdollisesti jäänyt kalvamaan häntä? Aiemmat suhteet ovat jokaisen oma asia, mutta joskus avatut, ehkä keskeneräiset keskustelut, voivat jäädä häiritsemään.
Et kertonut tarkemmin, millainen ahdistuskohtaus oli ja miten käsittelitte tilannetta, mutta jäin pohtimaan tuliko kumppanisi ajatus erosta tämän ahdistuskohtauksen aikaan ja kauan tästä kohtauksesta on nyt aikaa. Mainitsit, että olette kokeneet puolen vuoden aikana muutenkin paljon. Oletteko saaneet käsiteltyä näitä tapahtumia?  Joskus käsittelemättä jääneet tai keskenään liian vaikeasti käsiteltävät asiat saattavat vaikuttaa huomaamatta ajatuksiin suhteen jatkosta.
Pohdin myös, onko kumppanisi saanut apua ahdistuksen hoitoon ja millainen mahdollinen ahdistuneisuushäiriö hänellä on. Ahdistus voi ilmetä muun muassa murehtimisena, huolena tai uhan ja vaaran tunteena, jotka voivat ilmetä sekä fyysisinä että psyykkisinä oireina. Ahdistus voi liittyä johonkin tiettyyn asiaan, mutta se voi myös vaikuttaa kokonaisvaltaisemmin ihmisen arkeen ja sosiaalisiin suhteisiin. Hyvällä hoidolla ahdistusta voidaan helpottaa. Mikäli hän ei ole vielä hakenut apua ahdistukseen, kannattaa apua lähteä hakemaan. Aikuinen voi saada apua ahdistukseen julkisesta terveydenhuollosta, työ- tai opiskeluterveydenhuollosta ja yksityisestä terveydenhuollosta. Tarvittaessa hoitoa voidaan tarkastella uudelleen, jos jo saatu apu ei tunnu riittävältä.
Palaan seuraavaksi parisuhdetilanteeseenne ja kysymykseesi siihen, mistä apua voi saada. Ajattelen, että teille on hyödyllistä hakea apua myös kodin ulkopuolelta. On hienoa, että olette puolen vuoden aikana saaneet käsiteltyä myös vaikeita asioita, mutta tämä tilanne on teille kummallekin monin tavoin kuormittava. Maksuttomasti pariterapiaa voi saada joidenkin kuntien julkisista palveluista. Voit selvittää tilanteen oman kuntasi osalta joko kunnan verkkosivuilta tai soittamalla sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunumeroon. Myös kirkon perheneuvonnasta on saatavilla maksutonta keskustelutukea. Löydät kirkon sivuilta teidän kuntanne yhteystiedot.
Maksullisesti pariterapiaa saa yksityisiltä palveluntarjoajilta sekä etä- että lähitapaamisen muodossa. Voit esimerkiksi Googlen kautta etsiä alueellanne toimivia pariterapeutteja. Pariterapeuteilla on erilaisia työ-, koulutus- ja erikoistumistaustoja ja teidän tilanteessanne voisi olla hyvä, että terapeutilla on osaamista myös mielenterveyden haasteista.
Väestöliitto tarjoaa maksutonta keskustelutukea puhelimitse tai chatissa alle kouluikäisten lasten vanhemmille. Voit tutustua Väestöliiton palveluihin ja materiaaleihin tästä: https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/perhepulma/ . Asiantuntijamme osaavat kertoa pareille tarkoitetuista palveluista enemmän, mikäli toivot vielä enemmän tietoa tai lisää ohjausta pariterapiapalveluihin. Ajattelen kuitenkin, että pariterapia on teille paras paikka käsitellä haastetta parisuhteessanne.