Siirry sisältöön
Milloin kuukautiskierto tasaantuu hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen?
ID 288229
Moi! Lopetin heinäkuussa E-pillerit (käytössä oli Midiana- merkki) puolentoista vuoden käytön jälkeen. Kuukautiset eivät ole kuitenkaan tasaantuneet ja tämän hetkinen kierto on melkein 60 päivää. Onko tämä normaalia ja kuinka nopeasti pillereiden lopettamisen haittavaikutukset yleensä katoavat? Milloin on syytä hakeutua lääkärinvastaanotolle?

Asiantuntija vastaa
19.12.2022 klo 15:43 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi kuukautisten epäsäännöllisyyttä hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen. Pohdit myös, että missä vaiheessa asiassa kannattaisi lähestyä terveydenhuoltoa.
Aloitan vastaamalla siihen, että terveydenhuoltoon voi olla yhteydessä milloin vain, kun oma terveys mietityttää. Voit soittaa kuntasi terveydenhuollon neuvontaan, ja varmistaa, missä vaiheessa asiassa kannattaa konsultoida lääkäriä. Kuukautisten epäsäännöllisyyteen liittyvissä asioissa parhaiten voi osata auttaa gynekologi, ja pääset gynekologin vastaanotolle helpoiten ja nopeiten yksityisillä terveysasemilla. Tässä asiassa voi soittaa myös ehkäisyneuvolaan, ja voit googlettaa löytyykö paikkakunnaltasi ehkäisyneuvolaa.
Mitä tulee kuukautisten epäsäännöllisyyteen, niin periaatteessa e-pillereiden lopetuksesta sanotaan, että hedelmällisyys sinänsä palautuu nopeasti lopettamisen jälkeen. Kuukautiskierto palautuu yleensä muutamassa kuukaudessa. Kuukautisten epäsäännöllisyyteen voi vaikuttaa moni muukin asia kuin e-pillereiden lopetus eikä kaikilla ole koskaan säännöllinen kierto. Näitä syitä on niiden pitkittyessä hyvä selvittää. Myös raskaustestin tekeminen voi olla aiheellista.
Olet nyt puoli vuotta odottanut kuukautiskierron tasaantumista, joten tässä tilanteessa olisi hyvä soittaa terveydenhuollon neuvontaan tai hakeutua lääkärin vastaanotolle, jotta saat selvyyttä tilanteeseesi.
Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Täältä löydät lisää tietoa epäsäännöllisistä kuukautisista.
Toivottavasti vastauksesta on apua tilanteessasi!