Siirry sisältöön
Haastava tilanne perheessä
ID 277058
Meillä on mieheni kanssa kaksi vilkasta poikaa. Vanhemmalla pojalla diabetes ja adhd sekä tourette epäilyt, tutkimukset käynnissä. Pienempi poika myös hyvin vilkas ja kiinni äidissä eli minussa hyvin paljon. Olen vuosia ollut stressitilassa ja mieleni on ylirasittunut 24/7. Minun on vaikea huolehtia kodista, lapset hoidan ja menen sieltä mistä aita on matalin. Olemme saamassa perhetyötä. Mieheni ei hoida kotitöitä. Satunnaisesti tyhjentää astianpesukoneen. Minä pesen ja kuivatan pyykit, Viikkaan jos jaksan, käytän koirat ulkona, katson pojille vaatteet valmiiksi, vien kouluun, haen koulusta, pistän insuliinit. Mies pistää jos sanon että hoidatko ja jos en ole kotona. Miehelle olen sanonut että olen välillä niin ahdistunut ja rasittunut että tuntuu kuin pää sekoaisi, sanoo ettei ymmärrä miksi. Miehellä on paljon satunnaisia hommia, että hoidan lapset lähes kokoajan. Minulla ei ole omaa aikaa eikä ystäviä. Lapset tappelee 24/7 tai kiukkuaa minulle. En kestä enää lasten kiukkuakaan, niin ylirasittunut olen. Ahdistunun jos lapsi pyytää leikkimään, samalla myös poden tästä huonoa omaa tuntoa. Tänään mies tuli kalareissulta kotiin klo 7 illalla. Söi ja meni korjaamaan autoa. Olin niin rasittunut että syötin lapset, annoin hammasharjat suuhun ja sanoin että äiti menee jo petiin. Toinen poika kiukkusi, että hän haluaa jotakin ja en antanut. Jatkoi kiukkuamista sängyllä minun päällä ja löi minua. Tunsin kuinka ahdistus alkoi valtaamaan kehoa ja aloin itkemään. Itkusta ei tullut loppua, aloin haukkomaan henkeä, itkin ja itkin. Pojat hämmentyivät ja toinen kävi sanomassa miehelle että äiti itkee. Mies tuli sisälle hetken päästä ja meni suoraan vessaan. Istui siellä ja kyseli isommalta lapselta mitä on tapahtunut. Lapsi sanoi että äiti itkee koska toinen poika löi minua. Lapset kävivät välillä minun luona ja nauroivat/tappelivat minun takana, minä itkin edelleen vuolaasti ja äänekkäästi, keho täysin jännittyneessä tilassa. Mies tulee hetken päästä huoneeseen ja huudahtaa ”’mitä täällä tapahtuu, pitääkö soittaa poliisit!”. Mies kysyy minulta löikö poika mua? Sanoin että ei ei ei, koska en halunnut että hän alkaa jos valmiiksi hämmentynyttä lasta syyttämään minun itkusta. Mies kysyy jälleen, vastaan uudelleen että ei ei tämä johdu siitä. Sitten mies alkaa syyttämään vanhempaa poikaa että valehtelitko sinä minulle? Poika alkaa itkemään että ei ei ei. Mies huutaa ”mitä täällä saatana sitten on tapahtunut miksi lapsi valehtelee?!” Sitten sain sanotuksi että ei hän valehtele kyllä pienempi löi kun hänellä oli kova kiukku. Sitten mies syyttää minua valehtelijaksi kun sanoin että ei. Yritän kertoa että en halunnut että hän alkaa syyttämään pienempää että olisi hänen syy tämä minun hysteerinen itku mistä poika jo valmiiksi hämmentynyt. Mies alkaa sanomaan että kyllähän pojan täytyy tietää tehneensä väärin kun on lyönyt yms. Sanoin että ei tarvi alkaa syyttelemään ketään tästä minun olotilasta kun muutenkin pojat jo peloissaan minun yhtäkkisestä itkusta. Mies jatkaa että mutta sinä valehtelit kun sanoit ei ja yrität vain lasta suojella, hän osoittaa minua sormella ja sanoo että tuo on juuri se sinun ongelma mihin tarvit terapiaa kun koet sääliä lasta kohtaan liikaa… tässä vähän pitkästä tämän iltainen tilanne ja edelleen tuntuu pahalta lasten puolesta. Mies sanoo että hän ei ymmärrä minun väsymystä ja ei ymmärrä miten muka hoidan poikia paljon yksin.. hän kokee itse tekevänsä paljon.

Asiantuntija vastaa
01.06.2022 klo 10:22 - Vanhemmuuden asiantuntija , Väestöliitto
Hei,
Kiitos viestistäsi. Viestisi perusteella olet tällä hetkellä haastavassa elämäntilanteessa ja viestistäsi välittyy uupumus. Viestistä tuli esille useampi sinua kuormittava tekijä ja perheenne haasteet. Viestistäsi ei käynyt ilmi se minkä ikäisiä lapsenne ovat. Kerroit, että viet heitä kouluun eli lapset ovat kouluikäisiä. Tulkitsinko oikein, että lasten riitely, kommunikointi haasteet puolison kanssa sekä arjen vastuun kasautuminen sinun vastuullesi ovat kuormitusta aiheuttavia tekijöitä? Yritän vastata viestiisi poimien haasteitanne ja vastaamalla yleisellä tasolla tilanteeseenne.
Kerroit, että jäät kovin yksin liittyen lastenhoitoon ja kotiaskareisiin. On erittäin hienoa kuulla, että olette saamassa perhetyön tuen arkeenne. Sisarusten välinen riitely on kovin tavanomaista, mutta jos se on jatkuvaa ja vaikuttaa negatiivisesti koko perheen hyvinvointiin on tilanteen rauhoittamiseen pyrittävä löytämään keinoja. Kerroit, että toisella lapsistanne on ADHD, Diabetes ja Tourette epäily. On selvää, että nämä piirteet vaikuttavat lapsen käytökseen ja olisikin tärkeää, että lapsi saisi kokonaisvaltaista tukea kaikissa ympäristöissä, jolloin hänen kuormitustilansa laskisi. Tällä voisi olla positiivisia vaikutuksia myös kokonaisvaltaisesti kodin ilmapiiriin. Riitely ja käytöshaasteet voivat näyttäytyä muun muassa kuormituksen purkautuessa kotona, missä tunteiden näyttäminen laidasta laitaan on turvallista. Olisi myös tärkeää huomioida, että käytökseen liittyvät haasteet voivat liittyä Diabetekseen ja esimerkiksi verensokeriarvojen laskuun. Koetteko että hoitotasapaino on kunnossa? Pohdin miten lapsen hoitoa toteutetaan kouluympäristössä ja saako lapsi tarvitsemansa tuen kouluympäristössä? Oletteko tutustuneet Diabetesliiton, ADHD- liiton sivuihin tai Suomen Tourette ja OCD-yhdistyksen sivuihin? Heiltä on mahdollista saada muun muassa puhelin- ja verkkopalveluiden muodossa tukea. Näiden kautta voisitte saada ajantasaista tietoa, kuinka lasta voisi tukea kotona sekä teille vanhemmille tukea arjessa jaksamiseen. Kela järjestää sopeutumisvalmennuskursseja ADHD-diagnoosin saaneille alle kouluikäisten lasten perheille sekä alakouluikäisten perheille. Kursseja toteuttaa useat eri toimijat. Lisäksi pohdin tukihenkilön tai tukiperheen mahdollisuutta tilanteessanne. Mikäli tämä voisi olla sopiva vaihtoehto teidän perheellenne voisitte ottaa asian puheeksi perhetyön työntekijöiden kanssa. Useamman järjestön toimesta toteutetaan myös tuettuja lomia, jotka voisivat olla vaihtoehto pienen hengähdystauon saamiseksi.
Kerroit viestissä tapahtumasta, joka on selvästi jäänyt pohdituttamaan sinua sekä koet lasten puolesta surua ja suojelutarvetta. Pohdinkin onko teillä vanhemmuudessa yleisesti ottaen yhteiset toiveet ja ajatukset lasten kasvatuksesta? Vai oletteko kovin eri linjoilla kasvatusasioissa? Olisi tärkeää, että pystyisitte sopimaan ja toimimaan yhteisen linjan mukaan. Tilanne kuulostaa ikävältä ja kumppanisi käytös sinua ja lapsia kohtaan on ollut ajattelematonta. Pystyittekö jälkeenpäin keskustelemaan kumppanisi kanssa tilanteesta?  Oletko saanut kerrottua miten ikävä olo tilanteesta jäi? On erittäin luonnollista ja ymmärrettävää, että arjen ollessa kuormittavaa se heijastuu myös parisuhteen hyvinvointiin ja oman väsymyksen ollessa valloilla voi toiselle kommunikointi olla haastavaa. Oletteko koskaan pohtineet kumppanisi kanssa parisuhdeterapiaan hakeutumista? Ajattelen että tilanteessanne olisi merkittävää, että saisitte säännöllisesti purkaa toisillenne tuntemuksianne ja toisaalta myös kertoa toisillenne toiveitanne. Arjen hektisissä tilanteissa voi tahtomattaan kumppanille puhua ikävään äänensävyyn tai toimia toista loukkaavasti. Myös kumppanisi voi olla kuormittunut tilanteessa ja hänen tapansa reagoida on erilainen kuin sinulla. Yhteinen terapia voisi havahduttaa puolin ja toisin näkemään perheenne tilannetta ja toisaalta mahdollistaa toisten toiveiden ja tarpeiden äärelle pysähtymisen. Kerroit, että puolisosi hoitaa lapsen lääkehoitoa sinun sitä pyytäessä, mutta muuten hän ei osallistu juurikaan itse aktiivisesti tähän. Kokeeko puolisosi pistokset vaikeina tai pelottavina. Voisiko tämä vaikuttaa hänen halukkuuteensa osallistua hoidon toteutukseen. Oletteko saaneet kumpikin tarvitsemanne perehdytyksen hoidon toteuttamiseen, jotta se tuntuu turvalliselta ja varmalta?
Huoleni herää sinun jaksamisestasi ja kerroit itsekin olevasi tällä hetkellä omien voimiesi äärirajoilla. Kertomasi perusteella sinun reaktiosi on ollut vahva ja itku sekä valtava ahdistuksentunne kertoo ylikuormittumisesta. Saamasi vahva fyysinen reaktio voi olla myös oire paniikkikohtauksesta tai masennuksen oireilusta. Ajattelen että on erittäin tärkeää, että sinä saat apua ja tukea tilanteessa. Jos parisuhdeterapia ei tässä tilanteessa ole se mitä toivotte, voisit pohtia yksilöterapian mahdollisuutta. Oman paikkakuntanne perheneuvola tarjoaa maksutonta keskusteluapua 0-17vuotiaiden lasten vanhemmille. Ajattelen, että perhetyön lisäksi säännöllinen keskustelutuki ammattilaisen kanssa voisi olla hyödyllistä tilanteessanne. On myös tärkeää, että perhetyön aloittaessa kerrotte rehellisesti tilanteestanne ja haasteistanne, jotta he kykenevät tukemaan teitä parhaalla mahdollisella tavalla. On erittäin tärkeää, että tuot esille oman uupumuksen ja oman ajan tarpeen, jotta voitte yhdessä suunnitella työskentelyä myös nämä seikat huomioiden.
Lasten kanssa olisi tärkeä keskustella ikätasoisesti riitelystä ja siitä, kuinka se vaikuttaa teihin kaikkiin. Lasten kanssa voisi tehdä yhdessä suunnitelman, kuinka riitelytilanteissa voisi toimia. Kerroit että lapsesi löi sinua. Kuulostaa siltä, että vahvojen tunteiden ollessa valloilla hän ei tiedä kuinka kanavoisi tunteensa. Lyöminen tai muukaan väkivalta ei ole kuitenkaan hyväksyttävää ja tämä on asia johon, tulisi puuttua välittömästi. Lasten kanssa olisi tärkeä sopia yhteisistä keinoista, miten turhautumista ja pahaa oloa voisi purkaa. Voisitteko esimerkiksi sopia paikan kotona, jonne voi vetäytyä tunteiden ollessa vahvimmillaan. Lasten kanssa voisi pohtia tapaa, jolla purkaa fyysistä aggressiota ja pahaa oloa. Voisiko rauhallisessa nurkkauksessa olla paperia ja kyniä, jolloin lapsi voi purkaa turhautumistaan piirtämällä tai kirjoittamalla? Lasten kanssa voisi rakentaa yhdessä purkin, jonne voi piirtää tai kirjoittaa pahaa oloa aiheuttavan asian. Kun lapsi on rauhoittunut ja halukas juttelemaan voisi hänen kanssaan keskustella piirroksen tai kirjoitetun tekstin avulla mikä tilanteessa harmitti. Tai voisiko tilassa olla jotain muuta millä purkaa toiminnan kautta turhautumista, kuten hyppynauru, pehmeäpallo? On myös tärkeää, että riitatilanteiden jälkeen lasten kanssa keskustellaan tapahtuneesta. Lapsille voi helposti jäädä hämmentynyt olo tilanteen jälkeen, jossa vanhemmat ovat toimineet poikkeuksellisesti tai he itse ovat toimineet tunnekuohun vallassa.
Laitan loppuun linkkejä, joiden avulla pääset tutustumaan mm. Diabetesliiton, ADHD- liiton, sekä Tourette ja OCD-yhdistyksen sivuille. Väestöliitto on tuottanut maksuttoman verkkokurssin Minä ja me -parisuhteessa, laitan siihen myös linkin. Jos parisuhdeterapiaan ei tällä hetkellä ole voimavaroja voisitte pohtia kurssin tekemistä yhdessä kumppanisi kanssa tai itsenäisesti. Linkkeihin on koottu myös teemaan sopivia artikkeleita, tietoa sopeutumisvalmennuskursseista sekä tuetusta lomasta.
Diabetesliitto
Suomen Tourette- ja OCD-yhdistys
ADHD-liitto
Minä ja me parisuhteessa- verkkokurssi
Tunteiden hallinta
Aggression portaat
Sopeutumisvalmennus perheille
Tuetut lomat