Siirry sisältöön
Kuinka todennäköistä HPV-tartunta on, jos ei ole oireita?
ID 318635
Harrastin 1.1 suojaamatonta yhdyntää miehen kanssa jolla oli aktiivisena kondylooma. Olen saanut rokotteen hpv v. 2013 2x, kuinka todennäköistä tartunta on jos minulla ei ole vielä oireita? Voiko tartuntaa silti todeta esimerkiksi jos käyn yksityisellä gynekologilla katsomassa olenko saanut kyseisen hpv viruksen, vaikka oireita ei olisikaan vielä?

Asiantuntija vastaa
28.01.2026 klo 09:37 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotosta, jossa mietit papillomavirustartuntaa. Kuvailemassasi tilanteessa, kun sinulla oli suojaamatonta seksiä, kondylooman lisäksi on mahdollista myös muiden seksitautien tarttuminen. Myös raskauden alkaminen tulee ottaa huomioon. Suosittelenkin sinua hakeutumaan seksitautitesteihin ja tekemään myös raskaustestin. Voit lukea lisää seksitautitestauksesta ja raskaustestin tekemisestä artikkeleistamme. Seuraavaksi taustoitan lisää HPV-asiaa.
Papillomavirustyyppejä tunnetaan tällä hetkellä parisen sataa. Ne ovat hyvin tavallisia ja suurin osa ihmisistä saa HPV-tartunnan elämänsä aikana. Usein HPV-infektio on oireeton ja paranee itsestään. Jotkut HPV-tyypeistä aiheuttavat kondyloomaa ja jotkut niistä ovat niin kutsuttuja korkean riskin virustyyppejä, jotka liittyvät kohdunkaulan syövän kehittymiseen. HPV- eli papilloomavirusrokotteet suojaavat näiltä korkean riskin virustyypeiltä. Tällaisen rokotteen sinäkin olet saanut v. 2013.
HPV-rokotteet eivät suojaa kaikilta papillomavirustartunnoilta. Rokotteesta huolimatta voi saada HPV-tartunnan esimerkiksi suojaamattomasta seksistä, kuten kondylooma tartunnan. Itse asiassa papilloomavirusinfektioita ei pystytä täysin estämään myöskään kondomin käytöllä, sillä virus tarttuu myös sukuelimiä ympäröivältä iholta, suuseksin ja käsien välityksellä.
Kondyloomat todetaan oireiden perusteella (ihomuutokset, syylät) ja niiden paraneminen perustuu kehon oman vastustuskyvyn kehittymiseen, jolloin 80–90 % infektioista paranee itsestään 1–2 vuoden kuluessa. Näkyviä syyliä voidaan poistaa mm. lääkkeillä, jäädytyksellä tai laserilla.
Kysyit myös HPV-testistä. HPV-testi on tutkimus, jolla havaitaan kohdunkaulan syöpää aiheuttavia korkean riskin papilloomaviruksia. HPV-testillä ei voida testata kaikkia papillomavirustyyppejä. Jatkossa sinun, kuten kaikkien muidenkin kutsuttujen, kannattaa osallistua kohdunkaulan syövän seulontatutkimuksiin. Seulontaan kutsutaan viiden vuoden välein 30–65 vuoden iässä (joissakin kunnissa 25-vuotiaat). Jokaisen kannattaa käydä seulonnassa aina kun sinne tulee kutsu, vaikka olisikin saanut HPV-rokotteen. Voit lukea HPV:stä terveyskirjastosta.
Jos sinulle ilmaantuu jatkossa muutoksia tai muita aiemmasta poikkeavia oireita sukuelinten limakalvoille, kyse voi olla esim. kondyloomasta ja silloin kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle. Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Halutessasi voit tulla keskustelemaan asiasta lisää seksuaalineuvntachatiimme.