Siirry sisältöön
Kipu rinnan sivussa ja raskauden mahdollisuus
ID 233698
Moikka! Haluisin kysyä, että onko normaalia, että toinen rintani on sivusta kipeä kun siihen koskee? Olen 17-vuotias tyttö, ja kuukautiskiertoni on vähän jälkeen puolivälin tällä hetkellä. Samalla haluaisin kysyä, että kuinka mahdollisena pidät raskaaksi tulemista jos yhdynnässä on käytetty kondomia oikea oppisesti ja se on pysynyt koko yhdynnän aikana ehjänä? Vähän pelottaa, että mitä jos olenkin raskaana… Tosin vähän turhaa panikoida pelkän kipeän rinnan perusteella, mutta vähän on välillä ollut outo tuntemus alavatsassakin (tai sitten olen kuvitellut paniikin vallassa).

Asiantuntija vastaa
10.11.2020 klo 11:39 , Väestöliitto
Moi ja kiitos kysymyksistäsi. Kerrot, että toinen rintasi tuntuu kipeältä sivusta, kun siihen koskee. Tuollainen kipu voi johtua monesta syystä, ihan kaikkein yksinkertaisimmillaan siitä, että rintaliivit tai niiden kaarituki painaa rintaa. Tai sitten rintaan on saattanut osua jotain, joka on aiheuttanut kipeytymisen ja myös vaikkapa kuntosaliharjoittelu tai muu treeni voi kipeyttää rinnan sivua. Raskauteen kipu toisen rinnan sivussa ei viittaa, vaan joidenkin henkilöiden alkuraskaudessa kokema kipu rinnoissa on enemmänkin sellaista yleistä rintojen arkuutta.
Erilaiset ohimenevät kivun ja arkuuden tuntemukset rinnoissa ovat varsin tavallisia, mutta jos kipu jatkuu, sinun kannattaa käydä tutkituttamassa rintasi lääkärillä. Voit jo nyt tutkia rintasi itse näiden Tunne rintasi ry:n ohjeiden avulla. Rintojen säännöllinen tutkiminen kannattaa ottaa tavaksi, ja opetella tutkimaan ne kerran kuussa heti kuukautisten jälkeen.
Kysyt myös, että kuinka mahdollista on tulla raskaaksi, jos yhdynnässä on käytetty kondomia oikeaoppisesti ja se on pysynyt ehjänä koko yhdynnän ajan. Kuvailemassasi tilanteessa ei ole mahdollista tulla raskaaksi. Kondomi on täysin varma ehkäisväline oikein käytettynä ja ehjänä pysyessään.
On hyvin tavallista, että jos raskauden mahdollisuus oikein kovasti pelottaa, kehon normaalejakin tuntemuksia alkaa tulkita niin kuin ne viittaisivat raskauteen. Jos raskauden mahdollisuus on asia, joka vaivaa sinua kovasti arjessasi ja esimerkiksi estää seksistä nauttimisen, kannattaa miettiä, mistä tämä voisi johtua ja voisiko jokin muu ehkäisymenetelmä osaltaan auttaa sinua pääsemään huolestasi. Jos olet suljetussa vakisuhteessa, jossa kummallaaan ei ole seksitaudin mahdollisuutta, voisit ehkä miettiä, voisiko hormonaalinen ehkäisy olla sinua varten. Jos seksitautien ehkäisylle on myös tarve, joidenkin raskaudenpelkoa helpottaa tuplaehkäisy eli hormonaalinen ehkäisy yhdistettynä kondomiin. Erilaisista ehkäisyvaihtoehdoista voit käydä keskustelemassa kotikuntasi ehkäisyneuvolassa. Osa Suomen kunnista tarjoaa nuorille maksuttoman ehkäisyn, joten myös se tilanne kannattaa selvittää kotikuntasi osalta.
Mikäli koet, että pelkäät raskaaksituloa niin paljon, että se hankaloittaa seksi- tai muuta elämääsi, kannattaa asiasta tulla keskustelemaan esimerkiksi maksuttomaan seksuaalineuvontachattiimme. Meillä on myös tiistaisin maksuton gynekologin chat nuorille, jos haluat keskustella esimerkiksi erilaisista ehkäisymahdollisuuksista tai tarkemmin tuosta kivusta rinnassa.