Siirry sisältöön
Käytän minipillereitä. Voinko olla raskaana?
ID 305668
Aloitin minipillereiden käytön hetki sitten. Tällä hetkellä olen toisen liuskan puolessa välissä. Pelkään, että saatan olla raskaana. Kuukautiset alkoivat 4pv aikasemmin ja kestivät 7 päivää niinkuin ennenkin. Nyt kuukautiset alkoivat uudelleen heti seksin jälkeen 5pv edellisten loppumisen jälkeen ja se on kirkkaan punaista. Unohdin viikko sitten ottaa pillerin ja otin sen vasta yli 12 tunnin kuluttua seuraavana päivänä. Muita raskauden oireita, kuten rintojen arkuutta koen, mutta olen kokenut arkuutta jo pillereiden aloituksesta lähtien, joten voiko nämä kaikki olla vain minipillereiden haittavaikutuksia.

Asiantuntija vastaa
14.03.2024 klo 09:18 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotostasi!
Koska pelkäät raskauden mahdollisuutta, suosittelen sinua tekemään raskaustestin. Se on paras tapa selvittää, onko raskaana. Raskaustesti mittaa kehossa olevan raskaushormonin määrää, jota ei erity muulloin kuin raskauden aikana. Lue tarkempia ohjeita raskaustestin tekemiseen artikkelistamme.
Verenvuoto voi selittyä myös tekijöillä kuin raskaudella. Esimerkiksi minipillereihin liittyvällä tiputteluvuodolla, joka on tavallista. Koska verinen vuoto alkoi seksin jälkeen, olisiko mahdollista, että limakalvoille olisi tullut haava tai hiertymä seksiin liittyen? Yksivaihtoehto on myös tulehdus tai seksitauti, jotka voivat oireilla myös verenvuotona. Voit lukea lisää välivuodoista artikkelistamme.
Kuten huomaat, niin vaihtoehtoja verenvuodon selitykseksi on useita. Sen vuoksi suosittelinkin sinua ottamaa yhteyttä esimerkiksi oman alueesi ehkäisyneuvolaan, tai siihen toimipisteeseen, josta sait minipillerit. On tärkeää poissulkea erilaiset vaihtoehdot ja saada tarvittaessa hoitoa verenvuodon syyhyn.
Toivottavasti vastaukseni auttaa sinua asian selvittelyssä eteenpäin. Halutessasi voit tulla keskustelemaan tästä lisää seksuaalineuvontachatiimme.