Siirry sisältöön
Kannattaako 17-vuotiaana laittaa kierukkaa?
ID 233984
Hei, kysyisin sitä että olen nyt 2v käyttänyt e-pillereitä ehkäisymenetelmänä ja vaihtanut niitä liian pahojen sivuvaikutuksien takia 4 kertaa, olen nyt siis 17 vuotias ja lääkärini ehdotti nyt kierukkaa uusien e-pillereiden sijasta , kannattaako kierukkaa laittaa näin nuorena?

Asiantuntija vastaa
12.11.2020 klo 12:52 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi, jossa mietit, kannattaako kierukkaa laittaa vielä 17-vuotiaana. Jos lääkäri ei ole todennut mitään estettä kierukan käytölle, se voidaan asettaa jo ensimmäiseksi ehkäisyksi nuorelle. Itse asiassa hormonikierukan käyttö on viime vuosina yleistynyt nuorilla.
Hormonikierukalla on useita hyviä puolia. Se on ehkäisyteholtaan erittäin luotettava, eikä vaadi jatkuvaa muistamista. Valmisteesta riippuen sen käyttöaika on 3–5 vuotta. Kierukasta vapautuva keltarauhashormoni vaikuttaa pääsääntöisesti paikallisesti eli kohdussa, jolloin sivuvaikutukset ovat yleensä pienempiä kuin e-pillereillä. Hormonikierukka yleensä myös vähentää kuukautiskipua ja esimerkiksi endometrioosin aiheuttamaa kipua, ja suurimmalla osalla vuoto niukkenee ja viidesosalla käyttäjistä vuodot jäävät kokonaan pois.
Myös kuparikierukka voidaan asettaa 17-vuotiaalle. Kuparikierukka sopii myös heille, joille hormonaalinen ehkäisy ei sovi. Kuparikierukka voi lisätä kuukautisvuodon määrää ja kestoa, sekä kuukautiskipuja. Jos niistä on ollut jo aiemmin haittaa, niin silloin kuparikierukka ei ole ehkä paras vaihtoehto.
Toki on myös naisia, joille hormonikierukka ei sovi. Sivuoireita voivat olla esimerkiksi päänsärky, vatsakipu, rasvainen iho ja tiputteluvuoto. Jos kävisi niin, ettei kierukka sinulle sopisi, silloin kierukan saa toki poistettua.
Uskon, että lääkärisi ehdotus on täysin perusteltu, ja hän ajattelee sinun tilanteessasi kierukan (ilmeisesti hormonikierukan?) olevan sinulle hyvä ehkäisyvaihtoehto. Päätös asiasta on kuitenkin täysin sinun. Ehdotan, että keskustelet kierukasta ja siihen liittyvistä kysymyksistä vielä lääkärin kanssa, joka ehdotti sinulle kierukkaa.
Voit halutessasi tulla keskustelemaan asiasta myös gynekologin nuorten chattiimme tai seksuaalineuvontachattiimme.