Siirry sisältöön

Lisätietoja Poikien Puhelimesta

Julkaistu 22.05.2019 - 22.05.2019 klo 16:39 - Kirjoittanut Poikien Puhelin , Väestöliitto
Poikien Puhelin on puhelin- ja verkkopalvelu, joka on tarkoitettu alle 20-vuotiaille pojille ja nuorille miehille, sukupuolen moninaisuus huomioiden. Palvelumme on sinulle ilmainen ja anonyymi. Yhteydenottoosi vastaa Poikien Puhelimen päivystäjä, joka on Väestöliito ry:n asiantuntija. Hän on aikuinen mieshenkilö, joka on perehtynyt poikien maailmaan ja koulutettu työtehtävään.

Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 13-18 numerossa 0800 94884. Chat palvelee ma-to klo 13-18 ja pe klo 13-15 osoitteessa www.poikienpuhelin.fi.

Poikkeuksista ja esimerkiksi loma-aikojen aukioloajoista ilmoitamme palvelumme kotisivuilla, somessa ja puhelinnauhoitteissa.

Päivystyspalveluissamme on ajoittain ruuhkaa. Olemme pahoillamme, jos joudut jonottamaan pitkään. Päivystäjämme vastaavat kaikille jonotusjärjestyksessä. Jonotusajan pituus vaihtelee päivästä ja kellonajasta riippuen.

Jos sinulla on hätätilanne, soita yleiseen hätänumeroon 112.

Poikien Puhelin kuuluu Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukuntaan (PuhEet) ja on sitoutunut neuvottelukunnan eettisiin periaatteisiin.

 

Nimettömyys ja luottamuksellisuus

Keskustelut käydään nimettömänä. Anonyymius koskee sekä yhteydenottajaa että päivystäjää. Poikien Puhelin ei selvitä yhteydenottajan henkilöllisyyttä.

Päivystäjämme ovat vaitiolovelvollisia. Keskustelut käydään luottamuksellisesti yhteydenottajan ja päivystäjän kesken.

Tarvittaessa, päivystäjä voi käytyjen keskusteluiden osalta pyytää neuvoja toisilta asiantuntijoilta, jotta yhteydenottaja saa parhaan mahdollisen hyödyn palvelusta.

Toinen Poikien Puhelimen työntekijä voi seurata sivusta palveluun tulevia puheluita sekä chat-keskusteluja, osana uusien asiantuntijoiden koulutusta työtehtävään. Vaitiolovelvollisuus koskee myös edellä mainittuja osapuolia.

Palveluun nähden ulkopuoliset eivät kuule tai näe palvelussa käytyjä keskusteluja.

 

Päivystäjien ilmoitusvelvollisuus

Lainsäädäntö määrittää Poikien Puhelimen päivystäjien ilmoitusvelvollisuuden.

Jos päivystäjällä herää keskustelun aikana vakava huoli alaikäisen yhteydenottajan hengestä ja hyvinvoinnista, tai siinä esitetään toisiin ihmisiin kohdistuva vakava uhkaus, on päivystäjä velvollinen ottamamaan yhteyttä viranomaisiin. Tällaisessa tilanteessa päivystäjä pyrkii mahdollisuuksien mukaan kertomaan yhteydenottajalle ilmoitusvelvollisuudestaan.

Päivystäjä voi pyytää yhteydenottaja kertomaan henkilötietojaan, voidakseen auttaa yhteydenottajaa saamaan tilanteeseensa apua hätäkeskukselta, lastensuojelulta tai poliisilta. Poikien Puhelin ei tallenna henkilötietoja, vaan välittää ne tällaisessa tilanteessa yhteydenottajan luvalla kyseisen viranomaisen tietoon

 

Yksityisyyden suoja ja tietojen kerääminen

Poikien Puhelin vastaa yhteydenottajan ja päivystäjän yksityisyyden suojasta ja tietoturvasta.

Keskusteluista kirjataan aihepiirikohtaista tilastotietoa raportoinnin, tiedottamisen ja kehittämisen tarpeisiin. Näitä tietoja voidaan käyttää myös koulutus- ja tutkimustarkoituksiin. Yksittäisiä yhteydenottajia tai muita keskustelussa mainittuja yksityishenkilöitä ei voida tunnistaa kerätyistä tiedoista. Kerättyä tietoa ei käytetä kaupallisiin tarkoituksiin.

Puhelinpalveluun soittaessasi päivystäjä ei näe yhteydenottajan puhelinnumeroa. Emme myöskään nauhoita soittajan puhetta. Nauhoitamme kuitenkin päivystäjän puheen yhteydenottajan ja päivystäjän oikeussuojan takaamiseksi.

IP-osoite tallentuu palveluntarjoajan (Ninchatpalvelimelle, mutta kanssasi keskusteleva päivystäjä ei sitä näe. Viranomaisella on oikeus palveluntarjoajan kautta selvittää IP-osoite esimerkiksi rikos-, uhkaus- tai lastensuojelutapauksen selvittämiseksi. IP-osoitteita ei kerätä talteen, vaan ne poistetaan palvelutarjoajan palvelimelta säännöllisesti. 

Jos haluat lisätietoa Poikien Puhelimen tietosuojasta, voit olla yhteydessä meihin sähköpostitse, poikienpuhelin@vaestoliitto.fi.

 

Tarkoituksenmukaisuus

Poikien Puhelimeen voit ottaa yhteyttä mistä tahansa mieltäsi askarruttavasta asiasta.

Poikien Puhelimeen voit olla yhteydessä myös vihaisena, turhautuneena tai huumorimielessä. Pyri käymään keskustelua kunnioittavasti, älä tahallasi loukkaa, solvaa tai käytä syrjivää kieltä. Päivystäjällä on oikeus olla suostumatta epäasialliseen keskusteluun.

Päivystäjä voi tarvittaessa rajata keskustelun kestoa tai yhteydenottojen tiheyttä.

Päivystäjä on keskustelussa sinua varten, eikä käsittele keskustelussa omia asioitaan. Hänellä on oikeus olla vastaamatta mahdollisiin henkilökohtaisiin kysymyksiin suojellakseen yksityisyyttään.

 

Voittoa tavoittelemattomuus

Puhelin- ja verkkoauttaminen on yleishyödyllistä toimintaa, eikä Poikien Puhelin saa siitä taloudellista hyötyä. Päivystyspalvelut ovat ilmaisia yhteydenottajalle. Poikien Puhelimen toimintaa rahoittaa pääasiallisesti Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

 

Palaute

Yhteydenottaja voi antaa palautetta Poikien Puhelimen palveluista ensisijaisesti sähköisellä palautekyselyllä, jonka löydät tämän linkin kautta. Palautteet käsitellään luottamuksellisesti. Palautteiden avulla valvotaan toiminnan laatua ja kehitetään palveluja.

Oliko tästä sinulle apua?

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

SÄÄSTÖVINKIT I Näin säästät massia!

Käytännössä säästäminen tarkoittaa sitä, että tuloja on enemmän kuin menoja, jolloin näiden erotuksen voi laittaa säästöön. Pienillä...

OSTOPÄÄTÖS | Miten valita oikein?

Raha polttelee tilillä ja hankintalistalla on uusi puhelin. Mikset siis ryntäisi oitis puhelinkaupoille ja ostaisi mainoksissa ylistetyn, ja nyt...

MAINONTA | Miten sillä vaikutetaan?

Kuulostaako Coca-Cola, Nike tai Apple tutuilta? No tietenkin, kaikkihan ne tietää! Mutta oletko koskaan miettinyt, että miksi?