BETA Siirry sisältöön

Lisätietoja Poikien Puhelimesta

Julkaistu 22.05.2019 - Kirjoittanut Poikien Puhelin , Väestöliitto
Poikien Puhelin on auttava puhelin- ja verkkopalvelu alle 20-vuotiaille pojille ja nuorille miehille. Puhelimessa ja chatissa vastaa aikuinen, ammatillisesti poikien maailmaan perehtynyt mies. Poikien Puhelimessa nuoria autetaan kaikissa elämään liittyvissä pulmissa.

Poikien Puhelin vastaa arkisin klo 13-18 numerossa 0800 94884. Puhelu on soittajalle maksuton ja soittaa voi nimettömänä.

Chatissa palvelemme arkisin klo 13-15. Poikien Puhelimen chattiin pääset nettisivuilta www.poikienpuhelin.fi, sivun oikeasta alakulmasta (puhelimessa vihreä palkki näytön alalaidassa). Chatissa keskustelut käydään kahdenkesken Poikien Puhelimen työntekijän kanssa ja puheluiden tapaan ne ovat luottamuksellisia.

 

Palvelun ongelmatilanteet ja jonotus

Puhelinpalvelu on ajoittain ruuhkainen ja olemme pahoillamme, jos joudut jonottamaan pitkään (etenkin kun odotusmusiikki on mitä on). Päivystäjämme vastaavat kaikille jonotusjärjestyksessä. Mikäli jonossa oleminen turhauttaa, voit vaihtoehtoisesti siirtyä chat-palveluumme, jossa on harvemmin jonoa, tai soittaa myöhemmin uudelleen. Jonojen pituus vaihtelee päivästä ja kellonajasta riippuen.

Poikien Puhelin on pääsääntöisesti auki arkipäivisin. Poikkeuksista ja esimerkiksi joulun ja kesän aukioloajoista ilmoitamme palvelumme kotisivuilla, somessa ja puhelinnauhoitteissa.

Jos sinulla on hätätilanne, soita yleiseen hätänumeroon 112.

 

Luottamuksellisuus ja tietojen kerääminen

Poikien Puhelimen päivystäjät tekevät kirjauksia puheluiden ja chat-keskusteluiden määristä sekä sisältöjen aihealueista. Näin kerätään tietoa raportoinnin ja palvelun kehittämisen tarpeisiin. Emme kuitenkaan kerää palvelun käyttäjistä mitään henkilötietoja.

Puhelinpalveluun soittaessasi päivystäjä ei näe puhelinnumeroasi, eikä käytyä keskustelua tallenneta. Chatissa IP osoitteesi näkyy kanssasi keskustelevalle päivystäjälle, mutta emme näe sen perusteella henkilö- tai yhteystietojasi. IP soitteita ei kerätä talteen, vaan myös ne poistetaan palvelimelta säännöllisesti, samoin kuin chatissa kirjoitetut viestit.

Poikien Puhelin kuuluu Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukuntaan (PuhEet) ja on sitoutunut neuvottelukunnan eettisiin periaatteisiin.

Poikien Puhelimen työntekijät tekevät kirjauksia puheluista ja chatkeskusteluista. Näin kerätään tietoa raportoinnin, tiedottamisen ja kehittämisen tarpeisiin. Poikien Puhelin kuuluu Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukuntaan (PuhEet) ja on sitoutunut neuvottelukunnan eettisiin periaatteisiin.

 

Hätätilanteet

Keskustelussa voi joskus tulla esille, että tarvitset muutakin kuin keskusteluun pohjautuvaa tukea. Päivystäjät voivat silloin ohjata sinua sinulle oikeisiin palveluihin tai voitte yhdessä päivystäjän kanssa pohtia muuta ratkaisua tilanteeseesi. Mikäli kyseessä on akuutti hätätilanne, lastensuojelullinen huoli tai rikos, tulee meidän olla keskustelutietojen pohjalta yhteydessä hätäkeskukseen, lastensuojeluviranomaisiin tai poliisiin. Pyrimme tällaisissakin tilanteissa avoimuuteen ja toimimaan kanssasi yhteistyössä.

Myös hätätilanteiden jälkeen olet tietysti tervetullut Poikien Puhelimeen juttelemaan kanssamme.

Oliko tästä sinulle apua?