Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 269188
Moi. Oon 16v ja olen käyttänyt epillereitä nyt n. 1,5 vuotta. Nyt viime syksyn käytin niitä putkeen ilman tyhjennys vuotoa 4 liuskaa putkeen (viimeksi menkat oli elokuussa) ja nyt ajattelin pitäväni menkat. On kulunut 1 päivä siitä kun otin lumepillerin ja menkat eivät vielä ole alkaneet eikä oikein ole mitään vatsakipujakaan. Yleensä ne alkaa 1-3 päivää lumepillerien aloitettua mutta panikoin silti. Oon käyttäny tuplaehkäisyä (epillerit ja kortsu, jotta parempi mielenrauha) mutta kerran n. 2 ja puoli kuukautta sitten kortsu meni rikki. Menin sillon paniikissa apteekkiin kysymään tarvitseeko ottaa jälkiehkäsy pilleriä ja he sanoivat ettei tarvitse epillereiden säännöllisen käytön takia. Panikoin silti että olenko raskaana vaikka mahdollisuus on pieni ja just toi tuplaehkäsy on ollut melkein aina (oon ehkä pari kertaa unohtanut pillerin mutta silti kortsu ollut käytössä, sitten kerran kesällä oli ilman kortsua ja sillonkin otin jälkiehkäsy pillerin sen jälkeen koska olin unohtanut jonkun pillerin vaikka unohduksestakin oli yli 7 päivää että ehkäisyteho oli jo tullut takaisin, sitten kerran oli hetki ilman kortsua muttei poika lauennut mun sisälle ja sitte just toi kun se meni rikki eli kumminki joku 98% kerroista on ollu tuplaehkäsy ja muina kertoina on ollut ees toinen) Mulla oli/ on ollut jotain outoja tavallaan vatsakipuja välillä pissatessa niin en tiiä onko se joku merkki raskaudesta vai vaan joku virtsatietulehdus. Sitten vähän näytti että mun maha ois kasvanu mutta se voi vaa johtua jos olin turvonnut tai kun oon syöny lähiaikoina enemmän kaloreita salilla lihasten kasvun takia. Tää on vähän ehkä turha viesti kun on mennyt vasta se 1 päivä mutta silti kuinka todennäköistä ton ehkäsyn perusteella olisi olla raskaana? Ja mietin kanssa voiko se että olen syönyt juuri sen 4 liuskaa ilman tyhjennysvuotoa vaikuttaa siten että menkat ei tulisikaan sen lumepilleri jakson aikana? Että jos mun menkat ei tulisikaan oonko automaattisesti raskaana vai voiko johtua muusta? Käytön siis daylette merkkisiä pillereitä.

Asiantuntija vastaa
13.01.2022 klo 14:27 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
On hienoa, että huolehdit vastuullisesti ehkäisystä. Pohdit kysymyksessäsi, johtuuko menkkojen tulemisen viivästyminen raskaana olemisesta, vai voiko taustalla olla jokin muukin syy.
Yleensä ehkäisyvalmisteen pakkausselosteesta saa lisätietoa valmisteen käytöstä, sekä siitä, millaisissa tilanteissa valmisteen ehkäisyteho on voinut laskea, ja kuinka näissä tilanteissa tulee toimia. Olet myös hienosti hakeutunut apteekkiin kysymään kuinka toimia tilanteessa, jossa toinen käytössä ollut ehkäisymuoto on pettänyt kortsun mennessä rikki. Ehkäisyvalmisteen määränneen lääkärin kanssa on hyvä keskustella etukäteen, jos aikoo syödä useamman liuskan putkeen ilman tyhjennysvuotoa. Eri valmisteet ovat eri tavalla soveltuvia kuukautisten siirtämiseen, ja siksi lääkärin näkemys asiaan on hyvä tiedustella.
Daylette-yhdistelmäehkäisyvalmistetta käyttäessä ns. tyhjennysvuodon tulisi alkaa niiden 4 päivän aikana, jolloin otat lumetabletit. Kerroitkin, että yleensä kuukautiset alkavat 1-3päivän aikana, joten tämä aika ainakin on hyvä vuotoa odotella. Yleisellä tasolla on moniakin syitä, jotka voivat vaikuttaa kuukautisten epäsäännöllisyyteen tai poisjäämiseen. Raskauden lisäksi tällaisia syitä voivat olla esimerkiksi nopea laihduttaminen, liiallinen liikunta, voimakas stressitilanne, tai yleissairaudet kuten kilpirauhasen vajaatoiminta tai hoitamaton keliakia.
Raskautta ei pysty päättelemään oireista tai kuukautisten puuttumisesta. Varmin tapa selvittää onko raskaana, on tehdä raskaustesti. Raskaustestin voi tehdä luotettavasti, kun raskauden mahdollisesti aloittaneesta seksitilanteesta on kulunut kolme viikkoa. Raskauden mahdollisuus tilanteessa, jossa hormonaalista ehkäisyä on käytetty ohjeiden mukaisesti, ja lisäksi käytössä on ollut kondomi, on hyvin pieni.
On hyvä muistaa, että e-pillerit tai muutkaan hormonaaliset ehkäisyvalmisteet eivät suojaa seksitaudeilta, vaan ovat tarkoitettu nimenomaan raskauden ehkäisyyn. Jos kumppanit vaihtuvat, ja/tai kumppanin seksitautitilanne ei ole selvillä, seksitautien ehkäisemiseksi on hyvä käyttää kondomia ja/tai suuseksisuojaa seksitavasta riippuen. Liukuvoide voi auttaa kondomin ehjänä pysymisessä seksin aikana.
Kipu virtsatessa voi liittyä esimerkiksi erilaisiin tulehduksiin tai seksitauteihin. Jos pissaamiseen liittyy jonkinlaista kipua, on tärkeää selvittää lääkärillä, mistä kivut johtuvat.
Ehkäisyyn liittyvissä kysymyksissä on parasta kääntyä aina valmisteen määränneen lääkärin, ehkäisyneuvolan tai kouluterveydenhoitajan puoleen. Terveydenhuollon ammattilainen osaa parhaiten vastata ehkäisyvalmisteeseen liittyviin kysymyksiin juuri sinun kohdallasi. Jos ehkäisyyn, tai johonkin muuhun seksuaalisterveyteen liittyvät kysymykset huolettavat vahvasti, on niistä hyvä keskustella juurikin terveydenhuollon ammattilaisen, tai muun turvallisen aikuisen kanssa. Olet myös lämpimästi tervetullut keskustelemaan ehkäisyyn liittyvistä pohdinnoista seksuaalineuvonnan chattiimme.